استراتيجية مقترحة قائمة على مراقبة الفهم لتنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية- جامعة الاسكندرية

المستخلص

الملخص العربى :
هدف هذا البحث إلى استقصاء فعالية استراتيجية مقترحة قائمة على مراقبة الفهم لتنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي ، ولتحقيق هدف البحث اتبع الباحث الإجراءات التالية : تحديد قائمة بمهارات القراءة الناقدة المناسبة لتلاميذ الصف الأول الإعدادي ، وإعداد اختبار لقياس تلك المهاراة قبليًا وبعديًّا ، وإعداد الاستراتيجية المقترحة القائمة على مراقبة الفهم لتنمية مهارات القراءة الناقدة المستهدفة ، وتطبيقها ، وتعرف فعاليتها.
استخدم الباحث المنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي لتطبيق الاستراتيجية المقترحة في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي (2022-2023). وتكونت العينة الأساسية للبحث من (64) تلميذًا وتلميذةً من تلاميذ الصف الأول الإعدادي ، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين: التجريبية ويبلغ عددها (32) تلميذًا وتلميذةً ودرست باستخدام الاستراتيجية المقترحة ، والضابطة، ويبلغ عددها (32) تلميذًا وتلميذةً وتدرس نفس الموضوعات بالطريقة المعتادة.
أظهرت نتائج البحث فعالية الاستراتيجية المقترحة في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي ؛ حيث وجدت فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات القراءة الناقدة ككل وفي كل مهارة على حدة لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية .
Abstract:
The aim of this research is to investigate the effectiveness of a proposed strategy based on comprehension monitoring for developing critical reading skills among first preparatory grade students. To achieve the research objective, the researcher followed the following procedures: identifying a list of appropriate critical reading skills for first preparatory grade students, preparing a pre- and post-test to measure these skills, preparing the proposed strategy based on comprehension monitoring for developing the targeted critical reading skills, applying the strategy, and evaluating its effectiveness., The researcher used a quasi-experimental design to implement the proposed strategy in the first semester of the academic year 2022-2023. The main sample of the study consisted of 64 male and female students from the first preparatory grade, who were divided into two groups: the experimental group, consisting of 32 students, who studied using the proposed strategy, and the control group, consisting of 32 students, who studied the same subjects using the conventional method.
The results of the research showed the effectiveness of the proposed strategy in developing critical reading skills among first preparatory grade students. Statistically significant differences were found between the mean scores of the experimental and control groups in the post-test of critical reading skills as a whole and in each skill individually in favor of the experimental group.

الكلمات الرئيسية