الافکار اللاعقلانية لدى عبنة من طلاب وطالبات کلية التربية بجامعة المنصورة فى علاقتها بمهارات تقرير المصير بحث منفرد /

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :

يهدف هذا البحث إلى الکشف عن درجة انتشار الأفکار اللاعقلانية بين طلاب وطالبات کلية التربية بجامعة المنصورة ومستوى مهارات تقرير المصير لديهم ، وأهم الفروق بينهم في الإحساس بالأفکار اللاعقلانية ومدى امتلاکهم لمهارات تقرير المصير وفقًا للجنس والتخصص الدراسي وتأثير التفاعل بينهما، ومعرفة طبيعة العلاقة بين بين أبعاد الأفکار اللاعقلانية ومهارات تقرير المصير لديهم.
واستطاعت الباحثة تحديد وصياغة مشکلة البحث في خمسة أسئلة تدور حول الجوانب المختلفة لموضوع البحث ومن خلال هذه الأسئلة وأدبيات البحث والدراسات السابقة، قامت بصياغة فروض البحث الحالي التي بلغت تسعة فروض ، وللتحقق من صحة هذه الفروض تم إعداد مقياسين أحدهما مقياس الأفکار اللاعقلانية والآخر مقياس مهارات تقرير المصير، وقد أمکن تطبيقها على عينة من طلاب کلية التربية بجامعة المنصورة بلغ قوامها (843) طالبًا وطالبة من الأقسام العلمية والأدبية، بعد التأکد من صدقهما وثباتهما.
ومن خلال التحليل الإحصائي للبيانات التي تم جمعها أسفرت النتائج عن الآتي:
- تنتشر الأفکار اللاعقلانية لدى الطلاب بدرجة مرتفعة لثلاثة أبعاد وبدرجة متوسطة لأربعة أبعاد من أبعاد الأفکار اللاعقلانية، حيث إنهم يتبنون أهدافًا غير واقعية تتصف إلى حد ما بالکمال.
- يمتلک الطلاب مهارات تقرير المصير بمستوى مرتفع لثلاثة أبعاد وبمستوى متوسط للبعد الرابع.
- درجة انتشار الأفکار اللاعقلانية عند الإناث أکثر من انتشارها عند الذکور .
- لا يوجد فروق واضحة في درجة انتشار الأفکار اللاعقلانية بين طلاب الشعب العلمية وطلاب الشعب الأدبية.
- لا يوجد تأثير واضح لتفاعل الجنس والتخصص في درجة انتشار الأفکار اللاعقلانية لدى الطلاب لصعوبة الفصل بين الجنس والتخصص.
- يمتلک الإناث مهارات تقرير المصير بمستوى أکبر من الذکور إلى حد ما.
- ليس هناک تأثير للتخصص الدراسي في مستوى امتلاک الطلاب لمهارات تقرير المصير.
- يوجد علاقة عکسية بين انتشار الأفکار اللاعقلانية لدى طلاب کلية التربية وامتلاکهم لمهارات تقرير المصير، حيث إنه بزيادة درجة انتشار الأفکار اللاعقلانية ينخفض مستوى مهارات تقرير المصير.

ملخص انجليزى :

This research aims to detect the degree of spread of irrational thoughts between students of Education faculty – Mansoura University, and the level of their self-determination skills. The most important differences between them in feeling irrational thoughts, and the range of possessing the skills of self-determination according to gender and academic specialization, and the impact of interaction between them, in addition to the relation between dimensions of irrational ideas and self-determination skills.
The researcher could determine and form the research problem in five questions about the different sides of the research subject. Through these questions, the research literature, and previous studies, she has formed the current hypotheses, which are 9 hypotheses. To insure they are correct, the researcher has prepared two scales, one of them is the scale of irrational thoughts, and the other is the scale of self-determination skills. They have been applied on a sample of Education faculty students – Mansoura University, (843 students) from Scientific and literary departments, after insuring their correctness.
Through statistical analyzing on data collected, the study resulted the following:
- The irrational ideas of students are spread to three dimensions and to an average of four dimensions of irrational ideas, as they adopt unrealistic objectives that are fairly perfect
- Students possess self-determination skills at a high level for three dimensions and a level for the fourth dimension.
- The prevalence of irrational thoughts in females is more prevalent than that of males
- There are no clear differences in the degree of the spread of irrational ideas among the students of the scientific people and literary students.
- There is no clear effect on the interaction of gender and specialization in the degree of spread of irrational ideas among students because of the difficulty of segregation between gender and specialization.
- Women have self-determination skills at a somewhat greater level than males
- There is no impact of the academic specialization on students’ ownership of self-determination skills.
There is an inverse relationship between the spread of irrational ideas among students of the Faculty of Education and their possession of the skills of self-determination, since by increasing the degree of spread of irrational ideas, the level of self-determination skills decreases.

الكلمات الرئيسية