دور الأنشطة الطلابية في الحد من إدمان الانترنت لدى طلاب الجامعة : کلية التربية جامعة المنصورة – نموذجا /

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :

تمثلت مشکلة الدراسة فى انه على الرغم من اهتمام الجامعة بالأنشطة الطلابية التى تشغل أوقات فراغ الطلاب ،إلا أن بعض الطلاب لا يمارسون تلک الأنشطة ويستخدمون الانترنت بدرجة مفرطة مما يؤدى بهم إلى إدمان الانترنت وما يترتب عليه من سلبيات وهو الأمر الذى يتطلب دراسة لمحاولة تفعيل تلک الأنشطة للحد من ادمان الانترنت لدى طلاب الجامعة ،ومن هنا تکمن مشکلة الدراسة فى التســاؤلات الآتية :
ما الفلسفة التربوية لممارسة الأنشطة الطلابية بالجامعات ؟
ما الاطار المفاهيمى لإدمان الانترنت لدى طلاب الجامعة؟
ما معوقات ممارسة الطلاب للأنشطة الطلابية بکلية التربية جامعة المنصورة؟
مادور الأنشطة الطلابية فى الحد من ادمان الانترنت لدى طلاب کلية التربية جامعة المنصورة؟
وللإجابة على تساؤلات الدراسة تم استخدام المنهج الوصفى لملاءمته لموضوع الدراسة وتم تطبيق أداتين على طلاب کلية التربية جامعة المنصورة من الفرقة الأولى والفرقة الرابعة وتم التوصل إلى مجموعة من النتائج منها:
على الرغم من اختلاف متغيرات أفراد العينة (التخصص،الفرقة،الجنس) الإ أن لم تظهر فروقا فيما بينهم فيما يتعلق بأهم أسباب عزوف الطلاب عن المشارکة فى الأنشطة
تمثل دور الأنشطة الطلابية فى الحد من ادمان الانترنت فيما يلى :
1. تزيد من اختلاط الطلاب بالمجتمع.
2. تعالج بعض المشکلات الاجتماعية کالانطواء والعزلة.
3. تساعد على زيادة العلاقات الاجتماعية وتکوين صداقات جديدة .
وأوصت الدراسة بما يلى :
نشر الوعى بأهمية الأنشطة الطلابية بين طلاب الجامعة.
عدم اقتصار الأنشطة على فئة معينة من الطلاب .
توفير الدعم المالى والبشرى اللازم لمختلف الأنشطة.

ملخص انجليزى :

The problem is that despite the university’s interest in student activities that occupy students’ leisure time, some students do not practice these activities and use the Internet excessively, which leads them to more Internet addiction, with its consequent negatives. This requires knowing how to activate these activities to reduce the Internet addiction among university students, and therein lies the dilemma in the following questions:
1. What is the educational philosophy for practicing student activities in universities?
2. What is the conceptual framework for internet addiction among university students?
3. What obstacles are preventing students from practicing student activities in Faculty of Education at Mansoura University?
4. What is the role of student activities in reducing Internet addiction among students in Faculty of Education at Mansoura University?
In order to answer the research questions posed, this study used the descriptive method that best fits the research topic. Two tools were applied to students in Faculty of Education at Mansoura University from the first year and from the fourth year participated. A number of results were reached, including:
Even though the sampling variable is different (specialization, year, sex), there were no differences between them regarding the main reasons for students’ reluctance to participate in activities
The role of students’ activities in reducing Internet addiction is as follows:
1. Increase student interaction with the community.
2. Address some social problems such as introversion and isolation.
3. Help increase social connections and make new friends.
The following actions are recommended:
1. Raise awareness for the importance of student activities among university students.
2. Activities should not be confined to a particular kind of students.
3. Provide financial and human support for various activities.

الكلمات الرئيسية