متطلبات تسويق خريجى التعليم المزدوج نظام الثلاث سنوات : دراسة ميدانية بمحافظة الدقهلية /

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
 
ولقد نشات فکرة مشروع التعليم المزدوج کتعاون مصرى المانى فى نطاق التعليم الفنى المصرى , الا ان هذا المشروع لا يمکنه نقل صيغة التعليم الالمانى برمتة الى المجتمع المصرى , لاختلاف کافة الظروف والعوامل المصرية عن الالمانية , ولکن يمکن استخدامة کمرجع لتطوير التعليم الثنائى فى مصر .
استهدفت الدراسة : تحديد متطلبات تسويق خريجى التعليم المزدوج نظام الثلاث سنوات بالتعليم الثانوى الصناعى واستخدم الباحث المنهج : الوصفى وکذلک الاستبيان کاداة للدراسة الميدانية .
وتوصل الباحث الى : ضرورة ربط التعليم المزدوج بالمشاريع القومية التى تتبناها الدولة , والحاجة الى انشاء ادارة لتسويق خريجي التعليم المزدوج فى کل مديرية تعليمية , ضرورة ان تلتزم الدولة بنشر المهن الجديدة بسوق العمل وتلتزم وزارة التربية والتعليم بتحديث المناهج الدراسية التى تُعد الطلاب للعمل بالمهن الجديدة فى سوق العمل , ضروة وجود اخصائى اجتماعى بکل منشاة تدريبية.
 
ملخص انجليزى :

The idea of ​​the dual education project originated as an Egyptian-German cooperation in the field of Egyptian technical education. However, this project can not transfer the entire German language to the Egyptian society because of the different circumstances and factors of the German, but can be used as a reference for the development of bilateral education in Egypt.
The study aimed to determine the marketing requirements of graduates of dual education system of three years in industrial secondary education
The researcher used the method: descriptive As well as the questionnaire as a field study tool.
The researcher concluded that the dual education should be linked to the national projects adopted by the state and the need to establish a department for the marketing of graduates of dual education in each educational directorate. The state should commit to spreading new professions in the labor market. The Ministry of Education is committed to modernizing the curricula that prepare students to work in new professions In the labor market, the need to involve the owners of joint factories in dual education in the boards of trustees and teachers, the need for the presence of a social specialist in each training facility.

الكلمات الرئيسية