تصميم استراتيجية للتدريب الإلکترونى الشخصى قائمة على المدخل المنظومى وأثرها على تطوير الأداء التکنولوجي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالجامعات المصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم تکنولوجيا التعليم بکلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
 
هدف البحث إلى التعرف على أثر استراتيجية التدريب الإلکتروني الشخصي القائمة على المدخل المنظومي في تطوير الأداء التکنولوجي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالجامعات المصرية. استخدم البحث المنهجين التاليين: المنهج الوصفي التحليلي لتحديد المهارات والاحتياجات التکنولوجية لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالجامعات المصرية، وکذلک تعرف أولويات التدريب على المهارات التکنولوجية، واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي لقياس أثر استراتيجية التدريب الإلکتروني الشخصي المقترحة في ضوء مدخل النظم (المتغير المستقل)علي تطوير الأداء التکنولوجي(المتغير التابع) لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالجامعات المصرية.، وقد استخدم الباحث التصميم شبه التجريبي ذا المجموعتين: التجريبية والضابطة، وتمثلت أدوات البحث في قائمة الاحتياجات التکنولوجية لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالجامعات المصرية، قائمة المهارات التکنولوجية المطلوب تنميتها لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالجامعات المصرية، قائمة معايير جودة بيئة التدريب الإلکتروني الشخصي، بطاقة ملاحظة الأداء التکنولوجي لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالجامعات المصرية، قائمة تقييم مستوى إنتاج أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم. وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالجامعات المصرية في المهارات التکنولوجية اللازمة لتطوير الأداء التکنولوجي وکذلک استخدام استراتيجية التدريب الإلکتروني الشخصي في برامج التدريب الإلکتروني بالجامعات المصرية.
 
ملخص انجليزى :

The research aimed at identifying the impact of e-learning strategy based on the profile of systemic approach on the development of technological performance of the faculty members and their assistants at Egyptian universities. The searcher used the two approaches: the descriptive and the analytical: to identify the skills and technological needs of the faculty members and their assistants in Egyptian universities, and to identify training priorities of technological skills. The search used quasi-experimental approach to measure the impact of the proposed Personal Training Environments Strategy based on Systematic Approach (independent variable) on the technological development of performance (the dependent variable) of the faculty members and their assistants in the Egyptian universities. Researcher has used the Quasi-experimental design of two groups: experimental and control. The search tools are list of the technological needs of the faculty members and their assistants in Egyptian universities, list of technological skills required to develop the faculty members and their assistants in Egyptian universities, list of quality standards of online training (note card) of technological performance of faculty members and their assistants in Egyptian universities and assessment card of the level of production of assistants and staff members. There is a statistically significant difference among mean scores of faculty members and their assistants in the Egyptian universities related to the development of technological performance technological skills and the use of electronic personnel training strategy in e-training programs in Egyptian universities.

الكلمات الرئيسية