ملخص
هدف البحث رصد واقع علاقات العمل بمدارس التعليم الثانوى العام بمحافظة الدقهلية ، واستخدم البحث المنهج الوصفى، وتم تطبيق الاستبانة على عينة من مديرى ومعلمي مدارس الثانوي العام ، والبالغ عددهم(550) فرداً، ، وانتهى البحث إلى عدة مقترحات علاقات العمل بمدارس التعليم الثانوى العام بمحافظة الدقهلية، منها: إعداد برامج للتوعية وتنفيذها والتثقيف بأهمية العلاقات الإنسانية بين العاملين بمدارس التعليم الثانوى العام، تدعيم روح العمل الجماعى والتوعية بأهمية العمل فى فريق بمدارس التعليم الثانوى العام، ضرورة توافر الثقة بين القيادة المدرسية والمعلمين والعاملين بمدارس التعليم الثانوى العام، عمل نقابة المعلمين على توفير فرص عمل لخريجى كلية التربية، وتدريبهم، أو توفير تأمين لهم ضد البطالة، مضاعفة دور نقابة المعلمين فى تقديم الأنشطة والخدمات، والدفاع عن مصالح العاملين بمدارس التعليم الثانوى العام، ضرورة قياس الرضا الوظيفى لدى العاملين، توعية العاملين بمبادئ العمل وأخلاقياته، من خلال توزيع كتيبات أخلاقيات العمل عليهم، مشاركة العاملين فى أنشطتهم الاجتماعية خارج ساعات العمل(المناسبات السارة وغير السارة)، سعى إدارة المدرسة لغرس روح التفاهم والتعاون بين جميع العاملين بها، حرص القيادة المدرسية علي توطيد التعاون بين جميع أعضاء المدرسة، رفع وعي المعلمين بمهامهم ومسئولياتهم ووظائفهم، توفير عدد كبير من المعلمين في جميع المواد الدراسية تجنباً لحدوث عجز في أعدادهم التوزيع الجغرافي الجيد للمعلمين علي مستوي المدارس والإدارات. Abstract
The research aimed to monitor the reality of labor relations in general secondary education schools in Dakahlia Governorate. The research used the descriptive approach, and the questionnaire was applied to a sample of general secondary school principals and teachers, numbering (550) individuals. The research ended with several proposals for labor relations in general secondary education schools in Dakahlia Governorate. Dakahlia, including: preparing, implementing, and educating programs to raise awareness of the importance of human relations between employees in general secondary education schools, strengthening the spirit of teamwork and raising awareness of the importance of working in a team in general secondary education schools, the need for trust between school leadership, teachers and workers in general secondary education schools, and the work of the Teachers Union to Providing job opportunities for graduates of the College of Education, training them, or providing them with unemployment insurance, doubling the role of the teachers’ union in providing activities and services, and defending the interests of employees in general secondary education schools, the necessity of measuring job satisfaction among employees, educating employees about work principles and ethics, through distributing Work ethics manuals on them, employees’ participation in their social activities outside working hours (pleasant and unpleasant occasions), the school administration’s endeavor to instill a spirit of understanding and cooperation among all its employees, the school leadership’s keenness to consolidate cooperation among all school members, raising teachers’ awareness of their tasks, responsibilities and jobs, Providing a large number of teachers in all subjects to avoid a shortage in their numbers. Good geographical distribution of teachers at the school and department levels.
جـــاد, دعـــاء محمود محمد, عطوة مجاهد, محمد, & مطر, محمد محمد إبراهيم. (2024). علاقات العمل بمدارس التعليم الثانوى العام ( الواقع- المأمول). مجلة تطوير الأداء الجامعى, 27(2), 263-289. doi: 10.21608/jpud.2024.263617.1208
MLA
دعـــاء محمود محمد جـــاد; محمد عطوة مجاهد; محمد محمد إبراهيم مطر. "علاقات العمل بمدارس التعليم الثانوى العام ( الواقع- المأمول)", مجلة تطوير الأداء الجامعى, 27, 2, 2024, 263-289. doi: 10.21608/jpud.2024.263617.1208
HARVARD
جـــاد, دعـــاء محمود محمد, عطوة مجاهد, محمد, مطر, محمد محمد إبراهيم. (2024). 'علاقات العمل بمدارس التعليم الثانوى العام ( الواقع- المأمول)', مجلة تطوير الأداء الجامعى, 27(2), pp. 263-289. doi: 10.21608/jpud.2024.263617.1208
VANCOUVER
جـــاد, دعـــاء محمود محمد, عطوة مجاهد, محمد, مطر, محمد محمد إبراهيم. علاقات العمل بمدارس التعليم الثانوى العام ( الواقع- المأمول). مجلة تطوير الأداء الجامعى, 2024; 27(2): 263-289. doi: 10.21608/jpud.2024.263617.1208