Using’ ’Question-Observation-Doing-Explanation’’ Inquiry Model to Develop Pre-Service Chemistry Teachers’ Chemical Abilities and Academic Self-efficacy

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعه المنصوره

2 قسم المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

Abstract
The aim of the study is to determine the influence of (QODE) inquiry model on pre-service chemistry teachers’ chemical abilities and academic self-efficacy. The quasi-experimental design with pre-post-test group was used as an experimental apporach in this research. The sample of the study included 30 pre-service chemistry teachers. Data were collected using academic Self-Efficacy Scale, The test of chemical abilities and observation checklist. According to results, the positive influences of (QODE) inquiry model on pre-service chemistry teachers’ academic self-efficacy perceptions and chemical abilities have been observed. participants showed positive attitudes towards using imquiry-based teaching approach
الملخص العربى :
هدف البحث الحالي للتعرف على اثر استخدام نموذج (اسأل-لاحظ – اعمل –فسر ) الاستقصاءي لتنمية القدرات الكيميائية وكفاءة الذات الأكاديميية لدى الطلاب المعلمين وقد استخدام الباحث المنهج التجريبي ذو التصميم شبة التجريبي وتكونت عينة البحث من 30 طلاب معلمي الكيمياء ولتحقيق هدف البحث تم استخدام اختبار للقدرات الكيميائية وبطاقه ملاحظة ومقياس للكفاءة الذاتيه واعداد دليل للمتدرب وكراسة نشاط وتم تطبيق الادوات على عينة واحده قبلي وبعدي وقدر اسفرت النتائج على وجود علاقة ارتباطية موجبه بين النموذج الاستقصاءي والقدرات الكيميائيه وكفاءه الذات الاكاديمية

الكلمات الرئيسية