استراتيجية مقترحة في حل المسائل الفيزيائية لتنمية مهارات التفكير التحليلي ومتعة التعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية جامعة المنصورة

2 مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية – جامعة المنصورة

المستخلص

المستخلص
هدف البحث الحالي إلي تقصي فعالية استراتيجية مقترحة في حل المسائل الفيزيائية لتنمية مهارات التفكير التحليلي: (الملاحظة، التنبؤ، التصنيف، تحديد الصفات أو السمات، رؤية العلاقات، الترتيب ووضع الأولويات)، وتنمية أبعاد متعة التعلم: (الرغبة بالاستمرار في الإنجاز، الاستقلالية، تعلم ذو معني ومغزي)؛ ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، وتم إعداد أدواتي البحث متمثلة في اختبار مهارات التفكير التحليلي، ومقياس متعة التعلم، وتطبيقها على عينة قوامها (35) طالب وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوي بمدرستين تابعتين لإدارة غرب المنصورة التعليمية بمحافظة الدقهلية، حيث تم تقسيمهم إلي (18) طالب وطالبة للمجموعة التجريبية، و(17) طالب وطالبة للمجموعة الضابطة، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية في كل من التفكير التحليلي ومتعة التعلم.
Abstract
The research aimed at investigating the role of a proposed strategy in solving physics problems in developing  analytical thinking skills (observation, prediction, classification, identifying traits, seeing relationships, arranging and prioritizing), and developing the following dimensions of enjoyment of learning: (desire to continue in Achievement, independence, meaningful learning, assessment of situations in a positive way); To achieve that, the experimental methodology with a quasi-experimental design was used, and the research tools were prepared, which included of analytical thinking skills test, and enjoyment of learning scale, this tools were administered on a sample of (35) students of the 1st grade of secondary stage in two schools affiliated to the West Mansoura Educational Administration in Dakahlia Governorate, the sample was divided into two groups, (18) students of the experimental group, and (17) students of the control group, results showed that there is a statistically significant differences in analytical thinking skills test, and enjoyment of learning scale, in favor of the experimental group.

الكلمات الرئيسية