بعض معوقات التنمية المهنية المستدامة لمديري ومعلمي المدارس الخاصة بسلطنة عمان على ضوء نظام المؤشرات التربوية وکيفية مواجهتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أصول تربية كلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص البحث
هدف البحث  رصد بعض معوقات التنمية المهنية المستدامة لمديري ومعلمي المدارس الخاصة بسلطنة عمان على  ضوء نظام المؤشرات التربوية ، والتوصل إلى أبرز المقترحات  لمواجهة بعض معوقات التنمية المهنية المستدامة لمديري ومعلمي المدارس الخاصة بسلطنة عمان على  ضوء نظام المؤشرات التربوية ، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفى، وتم تطبيق الاستبانة على عينة مكونة من (513) من معلمى ومديرى مدارس مدارس محافظة مسقط الخاصة بسلطنة عمان ، وانتهت الدراسة إلى صياغة مجموعة من المقترحات لمواجهة معوقات التنمية المهنية المستدامة لمديري ومعلمي المدارس الخاصة بسلطنة عمان على  ضوء نظام المؤشرات التربوية ، منها:       التركيز على نظام المؤشرات التربوية في التعامل مع الطلاب، والاهتمام بجوهر العملية التعليمية أكثر من الاهتمام بالجوانب الشكلية، مطالبة الجهات المعنية بالبرامج المطلوبة التي تتوافق مع احتياجاتهم في ضوء نظام المؤشرات التربوية بما يحقق نتائج إيجابية في العملية التعليمية برمتها، التفاعل بين المدرسين والمديرين، وبينهم وبين الزملاء على مستوى المدرسة أو على مستوى الإدارات وتبادل الخبرات فيما بينهم، أن تشتمل برامج التنمية المهنية على تزويد المعلمين والمديرين بمؤشرات قياس مستوى تحصيل الطلاب، الاهتمام في برامج التنمية المهنية بالاحتياجات التربوية الفعلية للمعلمين والمديرين.
Abstract:
The aim of the research is to Identfy some obstacles to sustainable professional development for principals and teachers of private schools in the Sultanate of Oman in the light of the educational indicators system, and to reach the most prominent proposals to confront some of the obstacles to sustainable professional development for principals and teachers of private schools in the Sultanate of Oman in the light of the educational indicators system. The study used the descriptive approach, and the questionnaire was applied On a sample of (513) teachers and school principals of private schools in the Governorate of Muscat in the Sultanate of Oman, and the study ended with the formulation of a set of proposals to address the obstacles to sustainable professional development for principals and teachers of private schools in the Sultanate of Oman in the light of the educational indicators system, including: Focusing on the educational indicators system in Dealing with students, paying more attention to the essence of the educational process than paying attention to the formal aspects, asking the concerned authorities for the required programs that correspond to their needs in light of the educational indicators system in order to achieve positive results in the entire educational process, interaction between teachers and principals, and between them and colleagues at the school level or at the school level. The level of departments and the exchange of experiences among them, to include professional development programs In order to provide teachers and principals with indicators to measure the level of student achievement, attention in professional development programs to the actual educational needs of teachers and principals.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية