الأداء التنظيمي لمؤسسات رياض الأطفال ( المعوقات- سبل المواجهة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دکتوراه أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :
يتمثل الهدف الرئيس للدراسة الحالية في محاولة التوصل لأهم السبل للتغلب على المعوقات التي تواجه الأداء التنظيمي لمؤسسات رياض الأطفال في محافظة الدقهلية، من خلال الوقوف على  الإطار الفکرى الحاکم لأداء التنظيمي لمؤسسات رياض الأطفال في محافظة الدقهلية، و المعوقات التي أدت إلى انخفاض مستوى الأداء التنظيمي لمؤسسات رياض الأطفال في محافظة الدقهلية، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من المعوقات من اهمها :اقتصار مهام البحوث العلمية في مؤسسات رياض الأطفال على البحوث المرتبطة بالحصول على شهادات الترقية والتي تتعلق بمجالات محددة، وعدم ارتباطها بواقع المجتمع، بقاء المؤسسات على وضعها من حيث طاقتها الاستيعابية وأنواعها بينما تزايدت أعداد الأطفال بشکل يفوق الإمکانات المتاحة للمؤسسات الحکومية، تدني الرغبة في التغيير، ومقاومته من قبل إدارة مؤسسات رياض الأطفال والعاملين بها، تدني الشعور بالدافعية نحو التغير والترکيز على قضايا ضيقة ومحدودة ، تدني الکفاءات والمهارات المهنية لمعلمات في مؤسسات رياض الأطفال، وغياب العمل المؤسسي لمفهوم التنمية المهنية المستدامة، وأن من أهم سبل مواجهة هذه المعوقات:

توفير فرق إدارة عليا فعالة ذات مهارات قيادية ملائمة لعملية التخطيط الاستراتيجي.
أن يعمل جميع أفراد المؤسسات (قيادات ومرؤوسين) کفريق عمل واحد تتکامل جهودهم نحو إنجاح عملية التخطيط الاستراتيجي.
أن تتشارک القيادات مع باقي العاملين بالمؤسسات في تحديد الأهداف، صنع القرارات، المعلومات وذلک بهدف کسب تأييدهم لضمان نجاح عملية التخطيط الاستراتيجي.

Abstract :
The main objective of the current study is to try to find the most important ways to overcome the obstacles facing the organizational performance of kindergarten institutions in Dakahlia Governorate, by standing on the intellectual framework governing the organizational performance of kindergarten institutions in Dakahlia Governorate, and the obstacles that led to the low level of organizational performance of the institutions Kindergartens in Dakahlia Governorate, The study found a number of obstacles, the most important of which are:
1-    Limiting the tasks of scientific research in kindergarten institutions to research related to obtaining promotion certificates and related to specific fields, and not related to the reality of society.
2-    The institutions remain in their position in terms of their absorptive capacity and types, while the number of children has increased in a way that exceeds the capabilities available to government institutions.
3-     The low desire for change, and its resistance by the management of kindergarten institutions and their employees.
4-     Low sense of motivation towards change and focus on narrow and limited issues.
5-    Low competencies and professional skills of female teachers in kindergarten institutions, and the absence of institutional work for the concept of sustainable professional development.
One of the most important ways to confront these obstacles is:
1-  Providing effective senior management teams with appropriate leadership skills for the strategic planning process.
2- That all members of the institutions (leaders and subordinates) work as one team whose efforts are integrated towards the success of the strategic planning process.
3-  That the leaders share with the rest of the employees in the institutions in setting goals, making decisions, and information, in order to gain their support to ensure the success of the strategic planning process.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية