آليات المساءلة التعليمية في التعليم قبل الجامعي ومعوقات تطبيقها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :

هدفت الدراسة إلى التعرف على المتطلبات اللازمة لتطبيق المساءلة التعليمية في التعليم قبل الجامعي، حيث تعتبر المساءلة التعليمية أداة رئيسية في أي عملية إصلاح تجرى لتحسين العمل التعليمي والوصول لجودة مخرجاته، کما هدف البحث إلى التعرف على آليات ومعوقات تطبيق المساءلة التعليمية، والأجهزة والجهات المعنية بتطبيق المساءلة، وتم استخدام المنهج الوصفي القائم على الوصف بطريقة علمية ، ووضع أطر محددة للمشکلة، واختصت الدراسة بالجانب التشريعي والقانوني لتطبيق المساءلة داخل الإدارات التعليمية والمدارس، وتم استخدام الاستبانة کأداة للدراسة، على عينة شملت (6) مدير إدارة تعليمية، و ( 58) مدير مدرسة لمرحلة التعليم الأساسي والتعليم الثانوي العام بمحافظة الدقهلية، توصل البحث لعدة نتائج من أهمها أن المتطلبات الخاصة بتطبيق المساءلة التعليمية تنقسم إلى متطلبات إدارية ومتطلبات تشريعية، ومتطلبات (ثقافية وأيدلوجية، شخصية، دينية، اجتماعية) خاصة بمديري الإدارات التعليمية ومديري المدارس.

الملخص الانجليزى :

The study aimed to identify the requirements for the application of instructional accountability in pre-university education, where instructional accountability is a main tool in any reform process to improve educational work and access to the quality of its outputs. And the research aimed to indentify the mechanisms and obstacles to applying instructional accountability . Devices and bodies involved in the application of accountability. The descriptive approach was used based on the description in a scientific way, and the development of specific frame works for the problem and the study was concerned with the legislative and legal aspect of applying accountability within educational departments and schools, and the questionnaire was used as a tool for study, on a sample that included (6) director of educational administration, and (58) school director for basic and general secondary education in Dakahlia governorate, the research reached several results, the most important of which is that the requirements for the application of instructional accountability  are divided into administrative requirements and requirements legislative, and requirements (cultural, ideological, personal, religious, social) for directors of educational departments and school administrators