فاعلية برنامج إرشادي لتنمية مهارات التواصل اللفظي لدى الأطفال ضعاف السمع المعاقين ذهنياً

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث دکتوراه فى الصحة النفسية کلية التربية جامعة دمياط

2 قسم علم نفس کلية التربية جامعة دمياط

3 قسم علم النفس کلية التربية جامعة دمياط

المستخلص

ملخص عربى :
 
تهدف الدراسة الحالية إلى:
فهم عن مشکلة مهارات التواصل اللفظي لدى الأطفال ضعاف السمع المُعاقين ذهنياً القابلين للتعلم والتحکم فيه.وتتکونت عينة الدراسة من (5) أطفال ضعاف سمع معاقين ذهنيا قابلين للتعلم والذين تتراوح درجة فقدهم للسمع مابين (27-40) ديسيبل أى من فئة الضعف البسيط جدا ويتراوح مستوى ذکائهم مابين (55- 69) درجة على مقياس ستانفورد بينيه أى من فئة الإعاقة البسيطة وتتراوح اعمارهم مابين (6-12) سنة من مدارس ضعاف السمع والتربية الفکرية.
 وتمثلت أدوات الدراسة فى :
اختبار الذکاء ستانفورد بينيه، الصورة الخامسة، إعداد محمد طه، عبد الموجود عبد السميع، إشراف محمود السيد أبو النيل (2011)، إستمارة جمع البيانات الأولية الخاصة بالطفل (إعدادالباحث) ،مقياس مهارات التواصل اللفظى للأطفال ضعاف السمع المعاقين ذهنياً.  (إعدادالباحث) ، برنامج إرشادى (إعدادالباحث) ، استمارة ملاحظة(إعدادالباحث) ، کتيب أنشطة الطفل(إعدادالباحث).                                                                                                                                           
وقد توصل الباحث فى الدراسة الحالية الى :
- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى لمقياس مهارات التواصل اللفظى لصالح القياس البعدى .
- لاتوجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطى رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية  فى القياسين البعدى والتتبعى  لمقياس مهارات التواصل اللفظى .
 
ملخص انجليزى :
 
The objectives of the current study aimed to:
- Understanding the problem of verbal communication skills in children with hearing impaired mentally handicapped who can learn and Control of verbal communication. The study sample consist of a group of (5) Hearing Impaired and Mentally Retarded Children. who are able to.  learn and whose hearing loss ranges from (27-40) DB, which is a very simple weakness. Their level of intelligence varies between (55 - 69) The category of simple disability from the schools of the hearing impaired and intellectual education and their age between (6-12)years.
Tools of the study:the study tools included :
- Stanford Binet Scale for Intelligence measuring (Fifth Edition).
(Prepared by Mohammed Taha: 2011, Own children data collection form. (Prepared by the researcher), Scale verbal communication skills (Prepared by the researcher), Counseling program (Prepared by the researcher), Observation form(Prepared by the researcher)and Activity children booklet(Prepared by the researcher).
The current study is reached to those results:
- There are statistically significant differences between the averages Order degrees children in the experimental group pre and post two measurements to measure verbal communication skills for the benefit of dimensional measurement.
- There are no statistically significant differences between the averages Order degrees children in the experimental group and the two measurements post and telemetry to measure verbal communication skills.

الكلمات الرئيسية