تقييم فعالية التدريس القائم على المحاکاة بالحاسوب على تحصيل الطلبة وتعديل الأخطاء المفاهيمية وقياس اتجاهاتهم نحوه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية- جامعـــة الملک سعـــــود

2 جامعـــة الملک سعـــــود

المستخلص

ملخص عربى :
 
هدفت هذه الدراسة إلى تقييم فعالية التدريس القائم على المحاکاة بالحاسوب وأثره على تحصيل الطلبة ، وتعديل الأخطاء المفاهيمية وقياس اتجاهاتهم نحوهوتکونت عينة الدراسة من 70 طالباً من طلبة الصف التاسع الأساسي موزعين على مجموعتين ( تجريبية وضابطة). وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق بين المتوسطين الحسابيين المعدًّلين للاستجابة البعدية الخاصة باختباري الکشف عن الفهم الخطأ والتحصيل ناتج عن اختلاف طريقتي التدريس، واشارت نتائج تحليل التباين المصاحب إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( α = 0.05) بين المتوسطين ولصالح أفراد المجموعة التجريبية الذين تلقوا طريقة التدريس بالمحاکاة الحاسوبية.کما أظهرت النتائج المتعلقة بمقياس الاتجاهات مجيء مجال تصميم البرمجية التعليمية وفعاليتها في المرتبة الأولى ، يليه مجال دوافع الطلبة نحو المحاکاة بالحاسوب، ومن ثم مجال التدريس القائم على المحاکاة بالحاسوب.
 
ملخص انجليزى :
 

This study aims to explore and assist the effectiveness of teaching based on computer simulation and its effect on students’ achievement, and modify conceptual errors and measure students’ attitudes toward it. The study sample consisted of 70 students from the primary ninth grade distributed into two groups (experimental and control). The study results showed a difference between the two modified means for the post-respond that belongs to the test of exploring error understanding, and the achievement from the different ways of teaching. And for the differences between the means (mentioned above) the study investigated it by using ANCOVA analysis, and its findings indicated to a significant statistically differences at the level of significance (α = 0.05 (between the two means in a favor of the experimental group who received a treatment by computer-simulated teaching method. The results from the attitudes’ scale showed that, the first place for the subscale of design the educational software and its effectiveness, and followed by the subscale of motives of students about computer simulation, and then the subscale of teaching based on computer simulation; which indicated that teaching based on simulation is difficult to achieve without a good design for an educational software, and then the availability of motivation among students towards learning using computer simulations

الكلمات الرئيسية