واقع ممارسة الشفافية الإدارية لدى مديرى المدارس الثانوية العامة بمحافظة الدقهلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية الترربية جامعه المنصورة

2 دكتواره أصول التربية كلية التربية – جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص :
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع ممارسة الشفافية الإدارية لمديري المدارس الثانوية العامة بمحافظة الدقهلية (دراسة ميدانية) ولتحقيق هذا الهدف, اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي, وطبقت استبانة كأداة للدراسة موجهة لمعلمي المدارس الثانوية بمحافظة الدقهلية، وتكونت عينة البحث (364) معلمًا ومعلمة.
 وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج, من أهمها: درجة تقدير أفراد عينة الدراسة لواقع ممارسة الشفافية الإدارية جاءت بدرجة متوسطة ، وأيضًا درجة تقدير أفراد عينة الدراسة معوقات ممارسة الشفافية الإدارية جاءت بدرجة كبيرة و درجة تقدير أفراد عينة الدراسة لآليات تحسين مستوى الشفافية الإدارية جاءت بدرجة متوسطة ، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية فى واقع  ممارسة الشفافية الإدارية لمديري المدارس الثانوية العامة بمحافظة الدقهلية وفقًا للمؤهل العلمى وسنوات الخبرة فى التعليم
الكلمات المفتاحية:
الشفافية الإدارية  - مديري المدارس الثانوية 
Abstract:
This study aimed to reveal the reality of the practice of administrative transparency for principals of public secondary schools in Dakahlia Governorate) A field study (. To achieve this goal, the study adopted the descriptive approach, and applied a questionnaire as a study tool for secondary school teachers in Dakahlia Governorate.
The study reached a number of results, the most important of which are: the degree of appreciation of the study sample for the reality of the practice of administrative transparency came in a medium degree, and also the degree of appreciation of the study sample for the obstacles to the practice of administrative transparency came in a large degree, and the degree of appreciation of the study sample for proposals to improve the level of administrative transparency came in a medium degree There are no statistically significant differences in the reality of the practice of administrative transparency for principals of general secondary schools in Dakahlia Governorate, according to the educational qualification and years of experience in education.
Key words:
Administrative Transparency – Secondary School Principals

الكلمات الرئيسية