A Computer Assisted Pronunciation Teaching(CAPT) Program for Developing English Pronunciation Skills of EFL young Learners

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم مناهج وطرق تدريس کلية التربية جامعة دمياط

3 قسم مناهج وطرق تدريس کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :

استهدف البحث دراسة أثر التدريس ببرنامج حاسوبي لتعليم النطق علي تنمية مهارات النطق للغه الانجليزيه لدي المتعلمين بالمرحله الإبتدائيه. وقد تکونت عينة البحث من (60)طالب وطالبه من طلاب الصف الرابع بالمرحله الإبتدائيه تم تقسيمهم عشوائيا لمجموعتين:مجموعه ضابطه تکونت من (30) طالب وطالبه تم تدريسهم بالطريقة التقليديه وأخري تجريبيه تکونت من (30) طالب وطالبه تم تدريسهم بإستخدام برنامج الکمبيوتر.ولتحقيق هدف البحث تم إستخدام اختبارتحصيلي قبلي بعدي مع محک للتقييم الشفهي بالاختبار. ولقد أظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلاله احصائيه بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيه والضابطه لصالح المجموعه التجريبيه يعزي لطريقة تدريس النطق للغه الانجليزيه باستخدام الحاسوب. وأوصت الدراسه بتصميم برمجيات اخري لتنمية مهارات اللغه الاخري لبقية المراحل التعليميه المختلفه.

ملخص انجليزى :

The main aim of the study was to investigate the effect of using an electronic language program for developing English pronunciation skills of primary stage students. To fulfill the purpose of the study, two instruments were constructed; first, a questionnaire to identify the most important and appropriate pronunciation skills for grade four primary stage students. Second, a pre-post pronunciation test with a rubric to score students’ pronunciation productive skills during the pre-post test. The study adopted the quasi-experimental design. The participants of the study were (60 ) males and females students of grade four primary stage students. They were assigned into two groups; a control group and an experimental group. The control group was taught via traditional method while the experimental group was taught via the electronic language program. Results indicated the positive effect of using the electronic language program in developing English pronunciation skills of grade four primary stage students. It was recommended to cope with the trend that calls for utilizing CAPT (Computer Assisted Pronunciation Teaching ) programs in a blended learning environment to develop English pronunciation skills of primary stage students.

الكلمات الرئيسية