أثر برنامج قائم على الأنشطة الإبداعية في رفع مستوى الثقة لدى طفل الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم رياض الأطفال ـ کلية التربية - جامعة جازان

2 ( باحث المستقبل 6 ) قسم رياض الاطفال کلية التربية جامعة جازان

المستخلص

ملخص عربى :

هدفت الدراسة الحالية إلى قياس فاعلية برنامج قائم على الأنشطة الإبداعية في رفع مستوى الثقة بالنفس لدى أطفال الروضة، ولتحقيق ذلک قامت الباحثة بإعداد مقياس الثقة بالنفس المصور بأبعاده الثلاثة (المشارکة الوجدانية، الوعي بالذات، اتخاذ القرار) تم تطبيق البرنامج على عينة قوامها(30) طفلاً وتراوحت أعمارهم من(5: 6) سنوات وتم اختيارهم من الروضة الرابعة بصبيا التابعة لمنطقة جازان، استخدم المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة لاختبار فرضيات الدراسة، حيث طُبق المقياس على نفس العينة قبلياً وبعد الانتهاء من البرنامج تم تطبيق القياس البعدي، وبعد أسبوعين تم تطبيق القياس التتبعي، فکانت نتائج الدراسة تشير إلى تحقيق الفرضية الأولى : في وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس الثقة بالنفس المصور بأبعاده الثلاثة (المشارکة الوجدانية، الوعي بالذات، اتخاذ القرار) لدى أطفال الروضة في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي ويعزى لفاعلية البرنامج . کما تحقق الفرضية الثانية : في عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال على مقياس الثقة بالنفس في القياس البعدي والتتبعي .

ملخص انجليزى :

The current study aimed to measure the effectiveness of a program based on creative activities in raising the level of self-esteem of kindergarten children, and to achieve this the researcher prepared the measurement of self-confidence illustrated (in the three dimensions of empathy, self-awareness, decision-making) the program was applied to the sample (30) Children, aged from (5 to 6) years and selected from the fourth kindergarten of the Jazan region using the semi-experimental method of one group to test the hypotheses of the study, where the scale was applied to the same sample before and after the completion of The program .the dimensional measurement was applied, and after two weeks the tracking measurement was applied, so the results of the study indicate the achievement of the first hypothesis: in the presence of statistically significant differences in the measurement of self-confidence illustrated (in the three dimensions of emotional participation, self-awareness, decision-making) of kindergarten children in The tribal and other measurements in favor of dimensional measurement are due to the effectiveness of the program.
The second hypothesis is that there are no statistically significant differences between the average grades of children on the measurement of self-confidence in dimensional and trailing measurements.

الكلمات الرئيسية