التفکک الأسرى وعلاقته بالتسرب الدراسي لدى طلاب مرحلة التعليم الأساسي من وجهة نظر الأخصائيين الاجتماعيين : دراسة مطبقة علي بعض مدارس التعليم الأساسي في محافظة الدقهلية /
لاشک أن مشکلة التفکک الأسرى من المشکلات الکبيرة التي يعانى منها المجتمع المصري لما لها من آثار سلبية على الفرد والمجتمع وهي نفسها سبب في انتشار مشکلات أخرى يعانى منها المجتمع ومن هذه المشکلات مشکلة التسرب الدراسي لأبناء هذه الأسر المفککة وعدم انتظامهم في العملية التعليمية وترکهم الدراسة لأسباب مختلفة ومشکلة التسرب الدراسي من المشکلات التربوية ذات الأهمية الخاصة فهي مشکلة جديرة بالاهتمام والبحث والتقصي لما لها من آثار سلبية وخيمة على النظام التعليمي بصفه خاصة وعلى المجتمع بصفة عامة. أولا مشکلة الدراسة 1- ما صور وأشکال التفکک الأسرى بين أسر الطلاب في مرحلة التعليم الأساسي في محافظة الدقهلية؟ 2- ما المشکلات التي يواجها الطلاب أبناء الأسر المفککة؟ 3- ما العلاقة بين التفکک الأسرى والتسرب الدراسي لطلاب مرحلة التعليم الأساسي في محافظة الدقهلية؟ 4- ما الحلول المقترحة للحد من تأثير مشکلة التفکک الأسرى على التسرب الدراسي للطلاب من وجهة نظر الاخصائى الاجتماعي المدرسي؟ ثانيا أهداف الدراسة تهدف هذه الدراسة إلي : 1- التعرف صور وأشکال التفکک الأسرى بين أسر الطلاب في مرحلة التعليم الأساسي في محافظة الدقهلية 2- التعرف على المشکلات التي يواجها الطلاب أبناء الأسر المفککة 3- معرفة ما العلاقة بين التفکک الأسرى والتسرب الدراسي لطلاب مرحلة التعليم الأساسي في محافظة الدقهلية 4- التوصل للحلول المقترحة للحد من تأثير مشکلة التفکک الأسرى على التسرب الدراسي للطلاب م من وجهة نظر الأخصائيين الاجتماعيين في المدرسة. ثالثاً : أهمية الدراسة 1- تستمد هذه الدراسة أهميتها من أنها تلقى الضوء على مشکلتين من أکبر المشکلات في المجتمع المصري وهما مشکلة التفکک الأسرى وما لها من آثار سلبية على الفرد والمجتمع ، ومشکلة التسرب الدراسي المنتشرة في مدارسنا المتنوعة ومعرفة العلاقة بين التفکک الأسرى وزيادة نسب التسرب الدراسي في مدارس التعليم الأساسي. 2- ما قد يترتب على هذه الدراسة من نتائج تساهم في الحد من تأثير مشکلة التفکک الأسرى على التسرب الدراسي للأبناء. رابعاً : المنهج المستخدم اعتمد الباحث علي المنهج الوصفي وذلک لملائمتة لطبيعة البحث حيث يسعي البحث لوصف العلاقة بين التفکک الأسرى والتسرب الدراسي لدى الطلاب فى مرحلة التعليم الاساسىي في بعض مدارس محافظه الدقهلية وکانت أدواته عبارة عن استبيانه تم تصميمها لتحقيق أهداف الدراسة ولقد سارت الدراسة من خلال عدة إجراءات تناولها الباحث في جزئيين أولا: الجزء النظري : وشمل مفهوم التفکک الأسرى , أنواع التفکک الأسرى، أسباب التفکک الأسرى، صور وأشکال التفکک الأسرى ،الآثار السلبية للتفکک الأسرى، مفهوم وأسباب التسرب الدراسي،صور التسرب الدراسي،الآثار السلبية للتسرب الدراسي ثانيا الجزء الميداني : ويتضمن أهداف الدراسة الميدانية ،أدوات الدراسة الميدانية ، عينة الدراسة الميدانية ، حدود الدراسة الميدانية ،المعالجة الإحصائية للدراسة الميدانية، النتائج المستخلصة من المعالجة الإحصائية . خامساً : النتائج العامة الدراسة. 1- مشکلة التفکک الأسرى من المشکلات الکبيرة التي يعانى منها المجتمع المصري 2- مشکلة التفکک الأسرى لها آثار سلبية کبيرة على الفرد والمجتمع 3- تتعدد صور وأشکال التفکک الأسرى فى مرحلة التعليم الأساسي 4- من صور التفکک الأسرى(الطلاق-الوفاة-الهجر-سفر الأب لمدد طويلة-کثرة المشاجرات والصراعات بين الوالدين) 5- يعتبر الطلاق أکثر صور التفکک الأسرى انتشارا بين أسر الطلاب يعانى الطلاب أبناء الأسر المفککة العديد من المشکلات ويأتى على رأسها المشکلات الاجتماعية والاقتصادية والتعليمية والصحية سادساً: مقترحات وتوصيات البحث 1- تجريم إجبار الأسر لأبنائها على ترک الدراسة 2- أن يذهب الأخصائى الاجتماعى للأسرة أو ولى أمر الطالب لإقناعه بضرورة استمرار الطالب فى الدراسة 3- توجيه الأسر غير المستقرة والمهددة بالتفکک بالذهاب لمکاتب التوجيه الاستشارات الأسرية 4- معاملة المعلمين وإدارة المدرسة للطلاب بصورة جيدة لتصبح جاذبه لهم 5- عمل مصروف يوميي للطلاب لتشجعهم للحضور للمدرسة 6- تغليظ عقوبة عمالة الأطفال حتى لا يترک الطلاب الدراسة من أجل العمل 7- عمل ندوات توعية للأسر المفککة عن خطورة التسرب على مستقبل أبنائهم
ملخص انجليزى :
There is no doubt that the problem of disintegration of the families of the major problems suffered by the Egyptian society because of the negative effects on the individual and society and the same cause in the spread of other problems suffered by the society and these problems the problem of dropout of the children of these families disintegrated and irregular in the educational process and leave them study for various reasons And the problem of dropout of educational problems of particular importance is a problem worthy of attention and research and investigation because of the negative effects on the severe educational system in particular and on the community in general. First study problem 1- What are the forms and forms of disintegration among the families of students in the basic education stage in Dakhlia? 2- What are the problems faced by the students of the broken families? 3 - What is the relationship between the disintegration of the prisoners and the dropout of students in the basic education stage in Dakhlia? 4 - What solutions are proposed to reduce the impact of the problem of disintegration of prisoners on the dropout of students from the point of view of the social worker school? Second: Goals of the study This study aims to: 1 - Identification of images and forms of disintegration of prisoners between the families of students in the basic education in the province of Dakhlia 2 - Identify the problems faced by students children of broken families 3 - Knowing the relationship between the disintegration of prisoners and the dropout of students in the basic education in Dakhlia 4 - To reach the solutions proposed to reduce the impact of the problem of disintegration of prisoners on the dropout of students from the perspective of social workers in the school The importance of the study 1- This study draws on its importance because it sheds light on two of the biggest problems in Egyptian society, namely, the problem of family disintegration and its negative effects on the individual and society, the problem of dropouts prevalent in our various schools and the relationship between family disintegration and increasing dropout rates in schools Basic. 2- The results of this study may contribute to reducing the impact of the problem of disintegration of prisoners on the dropout of children. Fourth: Method of Study The researcher relied on the descriptive approach in order to suit the nature of the research. The research aims to describe the relationship between the disintegration of the prisoners and the dropout of students in the basic education stage in some schools in Dakhlia Governorate. The tools were a questionnaire designed to achieve the objectives of the study. The study went through several procedures dealt with by the researcher in two parts First: The theoretical part: It included the concept of family disintegration, types of disintegration of families, causes of disintegration of families, images and forms of disintegration of families, negative effects of family disintegration, the concept and reasons of dropout, Second: The field part: The objectives of the field study include the tools of the field study, the sample of the field study, the limits of the field study, the statistical processing of the field study, the results of statistical processing, Fifth: General Results Study 1 - the problem of disintegration of the families of the major problems suffered by the Egyptian society 2 - The problem of disintegration of families have significant negative effects on the individual and society 3 - Multiple images and forms of disintegration of prisoners in the basic education stage 4 - from the images of disintegration of the prisoners (divorce - death - abandonment - father’s travel for long periods - a lot of quarrels and conflicts between parents) 5- Divorce is considered the most widespread form of disintegration among families of students The students of the disintegrated families suffer many problems and the social, economic, educational and health problems Sixth: Proposals and recommendations of research 1- Criminalizing forced families to leave school. 2- The social worker of the family should go or ask the student to convince him that the student should continue studying. 3- Directing unstable and threatened families to go to family counseling offices. 4- Treat the teachers and management of the school to students well to become attractive to them. 5- Make daily expenses for students to encourage them to attend the school. 6- The penalty of child labor should be broadened so that students do not leave school to work. 7- Conducting awareness seminars for families who are disassociated with the danger of dropping out on the future of their children.
عطيه السيد دهيم, هشام. (2018). التفکک الأسرى وعلاقته بالتسرب الدراسي لدى طلاب مرحلة التعليم الأساسي من وجهة نظر الأخصائيين الاجتماعيين : دراسة مطبقة علي بعض مدارس التعليم الأساسي في محافظة الدقهلية /. مجلة تطوير الأداء الجامعى, 7(2), 51-90. doi: 10.21608/jpud.2018.96033
MLA
هشام عطيه السيد دهيم. "التفکک الأسرى وعلاقته بالتسرب الدراسي لدى طلاب مرحلة التعليم الأساسي من وجهة نظر الأخصائيين الاجتماعيين : دراسة مطبقة علي بعض مدارس التعليم الأساسي في محافظة الدقهلية /", مجلة تطوير الأداء الجامعى, 7, 2, 2018, 51-90. doi: 10.21608/jpud.2018.96033
HARVARD
عطيه السيد دهيم, هشام. (2018). 'التفکک الأسرى وعلاقته بالتسرب الدراسي لدى طلاب مرحلة التعليم الأساسي من وجهة نظر الأخصائيين الاجتماعيين : دراسة مطبقة علي بعض مدارس التعليم الأساسي في محافظة الدقهلية /', مجلة تطوير الأداء الجامعى, 7(2), pp. 51-90. doi: 10.21608/jpud.2018.96033
VANCOUVER
عطيه السيد دهيم, هشام. التفکک الأسرى وعلاقته بالتسرب الدراسي لدى طلاب مرحلة التعليم الأساسي من وجهة نظر الأخصائيين الاجتماعيين : دراسة مطبقة علي بعض مدارس التعليم الأساسي في محافظة الدقهلية /. مجلة تطوير الأداء الجامعى, 2018; 7(2): 51-90. doi: 10.21608/jpud.2018.96033