تطبيق إدارة المعرفة بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة دمياط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه الفلسفة فى اصول التربية

المستخلص

ملخص عربى :

يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن مستوى تطبيق إدارة المعرفة في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة دمياط. وکذلک التعرف على الصعوبات التي تحول دون تطبيق إدارة المعرفة في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة دمياط.
استخدم البحث المنهج الوصفي، وقام الباحث ببناء استبيان من ( 26 ) عبارة وزعت على محورين رئيسين، وتألفت عينة الدراسة من (85) من مديري ومديرات مدارس التعليم الأساسي بمحافظة دمياط.
وقد توصلت نتائج البحث إلى ما يلي:
1. مستوى تطبيق إدارة المعرفة في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة دمياط في جميع عمليات إدارة المعرفة : توليد المعرفة، وتخزين المعرفة، وتوزيع المعرفة، وتطبيق المعرفة جاء بدرجة متوسطة، وبمتوسط حسابي يتراوح ما بين (2.14 –3.84).
2. وجود العديد من الصعوبات التي تحول دون تطبيق إدارة المعرفة في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة دمياط بدرجة مرتفعة، وبمتوسط حسابي(3.94) ومنها: تباين مستوى المعرفة بين المعلمين بالمدرسة. وقلة إدراک العاملين بالمدرسة لأهمية إدارة المعرفة.
وأخيرًا قدم البحث عدداً من التوصيات أهمها: تبني إدارة التربية والتعليم تطبيق عمليات إدارة المعرفة کمدخل لتطوير وتحسين الأداء التعليمي والإداري، وترسيخ مفهوم إدارة المعرفة، وتوفير البيئة التقنية الملائمة لإدارة المعرفة بمدارس التعليم الأساسي.

ملخص انجليزى :

The current paper aims at exploring the level of applying knowledge management in the basic education schools in Damietta governorate. Also recognizing the difficulties that prevents applying knowledge management in these schools.
The researcher used the descriptive methodology where he constructed a questionnaire of (26) statements spanning two main themes, The study sample consisted of (85) principals of the basic education schools in Damietta governorate.
The study found the following:-
1. The level of applying knowledge management in the basic education schools in Damietta governorate in all the processes of knowledge management: knowledge generating, knowledge storing, knowledge distributing and knowledge application with the community moderately, and the average is between (2.7-3.22),
2. There are many highly difficulties that prevented the application of knowledge management in the basic education schools in Damietta governorate with a high average of (3.94) as: the difference of the knowledge level among the teachers and lack of recognizing the importance of knowledge management.
Finally, The research offer a number of recommendations as: The Educational administration constructs the application of knowledge management processes as an approach to develop the educational and administrative performance and sets up the concept of knowledge management and presenting the adequate technical environment to manage knowledge in the basic education schools.

الكلمات الرئيسية