فاعلية برنامج تدريبى لتنمية المهارات اللغوية لأطفال ما قبل المدرسة المتأخرين لغوياً

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
فاعلية برنامج تدريبي لتنمية المهارات اللغوية للأطفال ما قبل المدرسة المتأخرين لغويأ. وهدف البحث إلى التعرف على أثر البرنامج التدريبي في تنمية المهارات اللغوية (الاستماع ، التحدث ، الاستعداد للقراءة ، الاستعداد للکتابة ) للأطفال المتأخرين لغويا ،واتبع البحث المنهج شبه التجريبي ذوى المجموعتين التجريبية والضابطة وتمثلت عينة الدراسة في (20) طفلا و طفلة تم تقسيمهم الى مجموعتين مجموعة ضابطة وأخرى تجريبية بالتساوي ،وتم تطبيق البرنامج بحضانة دار المجد بمحافظة الدقهلية ،وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس المهارات اللغوية إعداد الباحثة ، ومقياس اللغة إعداد احمد أبو حسيبة ،واختبار الذکاء إعداد إجلال سرى ،والبرنامج التدريبى إعداد الباحثة، وکانت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للمهارات اللغوية لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للمهارات اللغوية لصالح القياس البعدي، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدى والتتبعى فى مقياس المهارات اللغوية.
وکانت توصيات البحث إجراء مزيد من البحوث حول ظاهرة التأخر اللغوي للأطفال، وتکرار البحث على عينات مختلفة وفئات عمرية مختلفة، ويجب على الاسرة والتي تمثل النموذج اللغوي للطفل نطق الکلمات بطريقة صحيحة وتصحيح النطق الخاطئ للطفل حتى يتعود على النطق الصحيح .
ملخص انجليزى :

The aim of the research is to identify the impact of the training program on developing language skills (listening, speaking, preparing for reading, writing readiness) for pre-school children. The research followed the experimental approach through experimental design of the experimental and control groups. The research sample consists of (20) male and female preschool children who suffer from linguistic delay and lack of linguistic skills in the age group (4-6) years, implemented in Dar EL Majd Nursery Dakahlia Governorate . The researcher used the following tools in this research the linguistic standard of pre-school children (prepared by Ahmed Abu Hassiba) , the language skills scale (Preparation / researcher) Children’s Intelligence Test (prepared by Ijalal Mohamed Seri) and Proposed training program. (Researcher preparation) The results of the research can be summarized as follows: There are statistically significant differences between the intermediate grades of the experimental and control groups in the distance measurement of language skills in favor of the experimental group, There are statistically significant differences between the average grade levels of the experimental group in the tribal and remote measures of linguistic skills in favor of post-measurement, There were no statistically significant differences between the intermediate grades of the experimental and control groups in the distance and follow-up measurement in the language skills scale. The research recommendations were to conduct further research on the phenomenon of language delay of children, and the frequency of research on different samples and different age groups, and the family, which represents the linguistic model of the child to pronounce the words correctly and correct the wrong pronunciation of the child to get used to the correct pronunciation.

الكلمات الرئيسية