متطلبات تفعيل الخدمات التعليمية بکليات التربية في ليبيا على ضوء خبرات بعض الدول

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
هدف هذا البحث إلى دراسة واقع الخدمات التعليمية والمعوقات التي تواجه تقديم الخدمات التعليمية إلى طلاب کليات التربية في ليبيا، لتحديد المتطلبات التربوية اللازمة لتفعيل هذه الخدمات على ضوء خبرات بعض الدول، وتوصل البحث إلى أن واقع الخدمات التعليمية في کليات التربية ذو مستوى ضعيف جدا وخاصة في خدمات الدعم الطلابي، حيثُ وصلت نسبة قلة توفر الخدمات التعليمية إلى 92.3%، إضافة إلى وجود العديد من المعوقات التي تواجه تقديم الخدمات التعليمية للطلاب ومن أهمها المعوقات المالية بنسبة 85.2%، وتوصلت نتائج البحث إلى موافقة مجتمع الدراسة على المتطلبات التربوية اللازمة المقترحة والتي قد تساهم في تفعيل الخدمات التعليمية في کليات التربية إضافة إلى نتائج المستخرجة من خبرات بعض الدول.
ملخص انجليزى :

The objective of this research is to study the reality of educational services and the difficulties facing the provision of educational services to students of faculties of education in Libya, and to identify the necessary requirements for activating these services in the light of the experiences of some countries. The research found that the reality of educational services in colleges of education is very weak especially in student support services. where the percentage of lack of availability educational services to 92.3%.
In addition to the existence of many difficulties facing the provision of educational services to students and the financial constraints of 85.2%. The results of the study reached the approval of the Study Society on the required educational requirements proposed, which may contribute to the activation of educational services in the faculties of education in addition to the results extracted from the experiences of some countries .

الكلمات الرئيسية