الفکر التربوي لماريا منتسورى في مجال تربية المعاقين عقلياً

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
هدف البحث إلى توظيف الفکر التربوى لماريا منتسورى في تربية المعاقين عقلياً، واستخدم البحث الحالى المنهج الوصفى، حيث ينطلق البحث من تحليل الفلسفة الحاکمة لأسلوب ماريا منتسورى، والتعرف علي ملامح تربية المعاقين عقلياً بمدارس التربية الفکرية، والتعرف علي الفکر التربوى لماريا منتسورى في تربية المعاقين عقلياً بهدف تحديد متطلبات تطبيق الفکر التربوى لماريا منتسورى في تربية المعاقين عقلياً، والتى من أهمها توفير بيئة تسودها الحرية والعلاقات الاجتماعية والتفاعلات التلقائية بين الأطفال والمعلمة من جهة، وبين الأطفال أنفسهم من جهة أخرى
ملخص انجليزى :
The research aims at employing the educational thought of Maria Montessori in the education of the mentally handicapped. The current research uses the descriptive approach. The research starts from the analysis of the ruling philosophy of Maria Montessori style, to identify the characteristics of the mentally handicapped education in schools of intellectual education and to identify the educational thought of Maria Montessori In order to determine the requirements of the application of it in the education of the mentally handicapped, the most important of which is to provide an environment dominated by freedom and social relations and spontaneous interactions between children and teachers, , and children themselves on the other hand.

الكلمات الرئيسية