مستويات تجهيز المعلومات وعلاقتها بالفهم القرائي للطلاب الموهوبين والعاديين بالمرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الطائف

المستخلص

ملخص عربى :
يهدف البحث إلى التعرف إلى العلاقة بين مستويات تجهيز المعلومات لعينة من طلاب المرحلة المتوسطة الموهوبين والطلاب العاديين والفهم القرائي في اللغة العربية. تکونت العينة من طلاب السنة الثانية بالمرحلة المتوسطة (48 طالبا من الموهوبين ، 75 طالبا من العاديين)، طبق عليهم ”مقياس مستويات تجهيز المعلومات”، و کذلک ”اختبار الفهم القرائي” . وقد تم استخدام حزمة من التحليلات الإحصائية في العلوم الإنسانية و الإجتماعية SPSS؛ تمثلت في اختبار مربع کاي للاستقلال واختبار ت وتحليل التباين الأحادي واختبار مان _ويتني واختبار کروسکال _والاس، وکانت النتيجة کالاتي: 1) توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (p≤ 0.05) بين متوسطات درجات طلاب المرحلة المتوسطة الموهوبين والطلاب العاديين على مقياس مستويات تجهيز المعلومات( الهامشي – المتوسط – العميق) لصالح الطلاب الموهوبين . 2) توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (p≤ 0.05) بين تکرارات تفضيلات طلاب المرحلة المتوسطة الموهوبين لمستويات تجهيز المعلومات( الهامشي – المتوسط – العميق) لصالح المستوى العميق والطلاب العاديين لصالح المستوى الهامشي. 3) توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (p≤ 0.05) بين متوسطات درجات طلاب المرحلة المتوسطة الموهوبين والطلاب العاديين في اختبار الفهم القرائي لصالح الطلاب الموهوبين . 4) يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (p≤ 0.05) بين متوسطي رتب درجات طلاب المرحلة المتوسطة الموهوبين والطلاب العاديين في اختبار الفهم القرائي لمستويات تجهيز المعلومات( الهامشي – المتوسط) لصالح الطلاب الموهوبين. 5) توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (p≤ 0.01) بين متوسطات رتب درجات طلاب المرحلة المتوسطة العاديين في اختبار الفهم القرائي لمستويات تجهيز المعلومات( الهامشي – المتوسط – العميق) لصالح المستوى العميق .
 
ملخص انجليزى :

The research aims to identify the relationship between information processing levels and reading comprehension in Arabic of a sample of gifted middle school students and ordinary students. The sample consisted of second-year students in the intermediate stage (48 gifted students, 75 ordinary students). Two tools were developed and used to the answer the research questions; the ”Information Processing Level Test” and ”Reading Comprehension Test”. A series of statistical analyzes in the humanities and social sciences (SPSS) were used. These were the Chi square test for independence, T-test, ANOVA, Mann Whitney test, and Kruskal–Wallis test. The result was as follows: 1) There are statistically significant differences between the average scores of gifted middle school students and ordinary students on the information-processing levels (marginal-medium-deep) in favor of gifted students. 2) There are statistically significant differences between the repetitions of the preferences of gifted middle school students for deep level of information processing and ordinary students in favor of marginal level. 3) There are statistically significant differences between gifted middle school students and ordinary students in the reading comprehension test. 4) There is a statistically significant difference between gifted middle school students and ordinary students in the reading comprehension test for information processing levels (marginal - intermediate). 5) There are statistically significant differences between the average grade levels of ordinary middle school students in the reading comprehension test towards deep information processing level.

الكلمات الرئيسية