مقارنة القيمة التنبؤية لبطارية اختبارات ”الزيّات- فلانجان” لتصنيف الاستعدادات بالتحصيل الدراسي لطلاب بعض الکليات الجامعية بين مصر وليبيا : دراسة تحليلية عبر ثقافية /

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم علم النفسالتربوى کلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم علم النفس التربوى کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
هدفت الدراسة إلى المقارنة بين القيم التنبؤية لاختبارات بطارية ”الزيّات – فلانجان” لتصنيف الاستعدادات بالتحصيل الدراسي لطلاب کليات الطب والهندسة والتربية في البيئتين المصرية والليبية، وتکونت العينة من (1450) طالبًا وطالبة تم اختيارهم عشوائيًا من طلاب سنة التخرّج بکليات الطب والهندسة والتربية، بواقع (636) طالبًا وطالبة من البيئة المصرية، (814) طالبًا وطالبة من البيئة الليبية، ووظّفت الدراسة ثمانية اختبارات من بطارية ”الزيّات – فلانجان” لتصنيف الاستعدادات هي: الفحص والميکانيکا والاستدلال والتجميع والتقدير والفهم والمکونات والمقاييس والتعبير. وأظهرت النتائج عن إمکانية التنبؤ بالتحصيل الدراسي لطلاب کليات الطب والهندسة والتربية في البيئتين المصرية والليبية من خلال أدائهم على الاختبارات، ولا توجد فروق دالة إحصائيًا بين القيم التنبؤية للاختبارات بتحصيل الطلاب في البيئتين المصرية والليبية، فيما عدا الفروق بين القيم التنبؤية لاختباري الميکانيکا والمکونات بتحصيل طلاب کلية الهندسة فهي دالة إحصائيًا عند مستوى (0.01) لصالح البيئة المصرية، کما أن الفروق بين القيم التنبؤية لاختبار الاستدلال بتحصيل طلاب کلية التربية کانت دالة إحصائيًا عند مستوى (0.01) لصالح البيئة الليبية.
ملخص انجليزى :

The study aimed to compare the predictive values ​​of the Zayat- Flanagan battery tests to classify the preparations for the students of the medical, engineering and educational colleges in the Egyptian and Libyan environments. The sample consisted of (1450) students randomly selected from graduation year in medical, engineering and educational colleges, (636) students from the Egyptian environment, (814) students from the Libyan environment, and the study employed eight tests of battery Zayat – Flanagan battery so as to classify preparations as following: Examination, mechanics, reasoning, aggregation, estimation, understanding, components, measures and expression. The results showed that students in the Faculties of Medicine, Engineering and Education in the Egyptian and Libyan Faculties were able to predict the achievement of the tests in the Egyptian and Libyan environments. There were no statistically significant differences between the predictive values ​​of the tests in the Egyptian and Libyan environments, except for the differences between the predictive values ​​of the mechanics and components obtained by the students of the Faculty of Engineering. there was statistically significant at )0.01) for the Egyptian environment, and the differences between the predictive values and the deduction test of the students of the Faculty of Education were statistically significant at level (0.01) in favor of Libyan environment.

الكلمات الرئيسية