أثر تصميم بيئة التعلم النقال على تنمية الاحتياجات المعرفية لدى طلاب المرحلة الأساسية في المملکة الأردنية الهاشمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم تکنولوجيا التعليم - کلية التربية - جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
 
هدف هذا البحث إلى الکشف عن أثر تصميم بيئة التعلم النقال على تنمية الاحتياجات المعرفية لدى طلاب المرحلة الأساسية في المملکة الأردنية الهاشمية.
وقد قام الباحث بعرض مشکلة البحث، وأهميته، وفروضه، ومنهجيته، وأدواته، وخطواته، کما تم عرض الأسس النظرية للبحث وهي: مکونات بيئات التعلم النقال؛ وأجهزة التعلم النقال وخصائص ومتطلبات توظيفه واسباب استخدام التعلم النقال والصعوبات التعليمية للتعلم النقال بالإضافة إلى احتياجات بيئة التعلم النقال؛ وأخيراً تناول الباحث دور بيئة التعلم النقال في تنمية الاحتياجات المعرفية لدى طلاب المرحلة الأساسية.
لتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبة التجريبي وبلغ عدد أفراد عينة الدراسة (40) طالباً وطالبة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من مدرسة الملک عبد الله الثاني للتميز، وقد درست المجموعة التجريبية باستخدام برنامج صمم للتعلم النقال.
کما قام الباحث بإعداد أدوات البحث والتي تمثلت في اختبار الکتروني تحصيلي للاحتياجات المعرفية والجوانب المعرفية المرتبطة بالطلبة عينة البحث، وتم تطبيق أدوات البحث قبلياً وبعدياً على المجموعة التجريبية، وبعدها تم عمل المعالجات الإحصائية اللازمة لهذه البحث باستخدام البرامج الاحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS.
حيث أظهرت النتائج أنه يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار تحصيل الاحتياجات والجوانب المعرفية لصالح التطبيق البعدي.
وقد توصل البحث إلى فاعلية بيئة التعلم النقال في تنمية الاحتياجات المعرفية، وقد أوصى البحث بتطوير بيئة التعلم النقال المصممة في هذه البحث لتتسع لباقي محتويات المقرر الدراسي واستخدامها في تدريس الطلاب.
 
ملخص انجليزى :

The aim of this research is to reveal the effect of the design of the mobile learning environment on the development of cognitive needs among students of the basic stage in the Hashemite Kingdom of Jordan.
The researcher presented the research problem, and research importance, his Hypotheses, methodology, and tools, and his steps, and has been the theoretical foundations of research: the components of learning mobile environments; and devices learning mobile and characteristics and requirements of employment and the reasons for the use of learning and mobile learning difficulties learning mobile in addition to the learning needs of mobile environment ; Finally, the researcher dealt with the role of the mobile learning environment in the development of the cognitive needs of students in the basic stage.
In order to achieve the objectives of the research, the researcher used the analytical descriptive method and semi-experimental approach method. The sample of the study was 40 students, randomly selected from the King Abdullah II School of Excellence. The experimental group was studied using a program designed for mobile learning.
The researcher also prepared the research tools, which consisted of an electronic test to meet the cognitive needs and cognitive aspects related to the students. The research tools were applied before and after the experimental group, The researcher then worked on statistical treatments for this research using statistical programs for social sciences (SPSS).
The results showed that there was a statistically significant difference at (0.05) between the average scores of the experimental group students in the tribal and remote applications to test the collection of needs and the cognitive aspects in favor of the post application.
The research has come to the effectiveness of mobile learning environment in the development of cognitive needs, research has recommended the development of a mobile learning environment designed to accommodate this search for the rest of the contents of the course and use it to teach students.

الكلمات الرئيسية