دور مدير المدرسة الثانوية في تفعيل المناخ التنظيمي : دراسة ميدانية /

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
 
هدف البحث للوصول إلي نتائج نظرية وميدانية لتفعيل دور مدير المدرسة الثانوية في تفعيل المناخ التنظيمي، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي في وضع الاطار النظري والاطار الميداني. حيث تم تصميم أداة البحث (الاستبيان) لتضم أربعة محاور وفي کل محور عدد من العبارات، وتم تطبيق أداة البحث علي عينة من مديري المدارس الثانوية العامة بمحافظة الدقهلية عددهم (151). وقد توصل البحث للنتائج الآتية؛ أنه بجانب الدور القيادي لمدير المدرسة في تشکيل ثقافة المدرسة فإن له وظائف تنفيذية کثيرة بدونها لا يمکن أن يتحقق المناخ التنظيمي المنضبط في المدرسة کما أن المدارس ذات الانضباط الجيد تتميز بوجود مدير مدرسة مرئي حاضر للطلاب والمعلمين في المدرسة، وفي الفصول، وفي الأمکنة التي يمکن أن تحدث فيها مشکلات. مدير يتحدث عفوياً مع المعلمين والطلاب، ويتفاعل معهم ويهتم بالأنشطة التي يمارسونها، أيضاً المدير الذي يستمع للطلاب، ويشعر بهم ويعرف أسماءهم، ويساعدهم عندما يواجهون أية مشکلة. وقد أوصي البحث بضرورة عمل دراسات بحثية علمية حول المناخ التنظيمي في أنواع المدارس والمراحل التعليمية لتکوين صورة شاملة عن آليات وعمليات وطرق توفير المناخ التنظيمي الجيد لکل مدرسة، عمل مؤتمر علمي يشارک فيه أعضاء هيئة التدريس في الکليات التربوية بأنواعها وممثلين عن الإدارة التعليمية المرکزية واللامرکزية. کما يشارک المعلمين والطلاب فيها لمناقشة معوقات تحقيق المناخ التنظيمي الجيد، وأخيراً وضع اللوائح المنظمة لقواعد العمل التعليمي المدرسي الملزمة للمعلم والطالب.
 
ملخص انجليزى :

The objective of the research to reach theoretical and field results to activate the role of the secondary school manager in activating the organizational climate. The researcher used the descriptive approach in setting the theoretical framework and the field framework. The research tool was designed to include four axes and in each axis a number of phrases. The search tool was applied to a sample of the general secondary school principals in Dakahlia Governorate (151). The research has found the following results: that besides the leadership role of the school manager in shaping the culture of the school, it has many executive functions without it can not achieve the regulatory environment in the school and well-disciplined schools are characterized by the presence of a visible manager of the school for students and teachers in the school, , And where problems can occur. The manager speaks spontaneously with teachers and students, interacts with them and cares about the activities they practice, also the manager who listens to the students, feels them and knows their names, and helps them when they face any problem. The study recommended conducting scientific research studies on the organizational climate in the types of schools and educational stages to create a comprehensive picture of the mechanisms, processes and methods of providing a good organizational climate for each school. A scientific conference was held in which members of the teaching staff in various educational faculties and representatives of the central educational administration and decentralization participated. Teachers and students are also involved to discuss obstacles to achieving a good organizational climate, and finally to develop regulations governing school education standards binding on teachers and students.

الكلمات الرئيسية