تطوير مؤسسات رياض الأطفال باستخدام مدخل إدارة المعرفة : دراسة ميدانية بمحافظة الدقهلية /

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
 
يهدف البحث الحالي إلى وضع تصور مقترح يمکن من خلاله تطوير مؤسسات رياض الأطفال باستخدام مدخل إدارة المعرفة في محافظة الدقهلية وذلک من خلال التعرف على مفهوم إدارة المعرفة وأهميته وعملياته ، والتعرف على واقع تطبيق مدخل إدارة المعرفة، وآليات تطبيقه ، ومعوقاته.
واستخدم البحث المنهج الوصفي وتم تطبيق استبانة على عينة تمثلت في عدد (25 ) مديرة من مديرات رياض الأطفال، وعدد ( 80 ) من معلمات رياض الأطفال الرسمية والرسمية للغات وتوصل البحث إلى بعض النتائج منها ما يلي:-
- أن عينة البحث من مديرات رياض الأطفال ومعلماتها بمحافظة الدقهلية ليس لديهم معرفة بمدخل إدارة المعرفة، وأن عملية إدارة المعرفة غير مطبقة برياض الأطفال عينة البحث.
2- أنه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات العينة الکلية للبحث (مديرات ومعلمات رياض الأطفال) حول أهمية آليات تطبيق عمليات إدارة المعرفة برياض الأطفال جميع العبارات لصالح البديل (مهم)، حيث جاءت قيمة کا2 دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.05 ودرجات حرية =2.
وبالنسبة لترتيب العبارات حول آليات إدارة المعرفة جاء کما يلي:-
-جاءت العبارة رقم (2) ”التوسع في استخدام تکنولوجيا المعلومات الحديثة برياض الأطفال” في المرتبة الأولى في ترتيب آليات اکتساب المعرفة بمؤسسات رياض الأطفال
-جاءت العبارة رقم (7)” إعطاء الفرصة لکل معلمات رياض الأطفال لإظهار قدرتها على ابتکار المعارف المفيدة” في المرتبة الأولى في ترتيب آليات توليد المعرفة بمؤسسات رياض الأطفال
جاءت العبارة رقم (14) ”تأمين وحماية المعرفة المخزنة عبر وسائل التکنولوجيا الحديثة(کمبيوتر –إنترنت-بريد إلکتروني)” في المرتبة الأولى في ترتيب آليات تخزين المعرفة واسترجاعها بمؤسسات رياض الأطفال
جاءت العبارة رقم (25) ”تشجيع العاملين بالروضة على وضع معارف جديدة واستخدامها إذا لزم الأمر” في المرتبة الأولى في ترتيب آليات نقل المعرفة ونشرها برياض الأطفال، حيث بلغ الوزن النسبي لها(278.1)
-جاءت العبارة رقم (32) ”توفير البنية التحتية التکنولوجية التي تساعد على تطبيق إدارة المعرفة برياض الأطفال مثل(الکمبيوتر-البريد الإلکتروني-الإنترنت)” في المرتبة الأولى في ترتيب آليات تطبيق المعرفة برياض الأطفال
3-جاءت استجابات العينة الکلية للبحث (مديرات ومعلمات رياض الأطفال) حول معوقات تطبيق مدخل إدارة المعرفة لتطوير مؤسسات رياض الأطفال بمحافظة الدقهلية، على أنه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في جميع العبارات لصالح البديل (موافق)،
-جاءت العبارة رقم (4) ” ندرة عمل الدورات التدريبية من قِبل الکوادر المؤهلة وذات الخبرة العالية لإکساب العاملين برياض الأطفال مهارات تطبيق إدارة المعرفة بالروضة.” في المرتبة الأولى في ترتيب معوقات تطبيق مدخل إدارة المعرفة لتطوير مؤسسات رياض الأطفال بمحافظة الدقهلية .
 
ملخص انجليزى :

The current research aims to develop a proposed scenario through which the development of kindergartens institutions can be achieved by using the knowledge management portal in Dakahlia governorate by identifying the concept of knowledge management and its importance and its operations
The research used the descriptive method and a questionnaire was applied to a sample represented by (number) of kindergarten principals and (number) of official and official kindergarten teachers of languages. The research reached some results, including the following :-
1.The principals of kindergartens and their teachers in Dakahlia Governorate have no knowledge of the knowledge management approach, and the process of knowledge management is not applied in kindergartens.
2.There were statistically significant differences in the responses of the total sample of the research (kindergarten principals and teachers) on the importance of mechanisms for the implementation of knowledge management processes in kindergartens. All the statements in favor of the alternative were significant, where the value of Ka 2 was statistically significant at 0.05 and freedom = 2.
For the order of expressions on the mechanisms of knowledge management as follows:
-The second term, ”Expanding the Use of Modern Information Technology in Kindergartens,” ranked first in the order of mechanisms for acquiring knowledge of kindergarten institutions
- The phrase ”Giving the opportunity to all kindergarten teachers to demonstrate their ability to create useful knowledge” came first in the order of mechanisms for generating knowledge in kindergartens
-The phrase (14) ”Securing and protecting the knowledge stored through the means of modern technology (computer-Internet-e-mail)” is ranked first in the arrangement of mechanisms for storage and retrieval of knowledge in kindergartens.
-The phrase (25)”Encouraging kindergarten staff to develop and use new knowledge if necessary” ranked first in the arrangement of knowledge transmission and dissemination mechanisms in kindergartens, with a relative weight of (278.1).
- The phrase (32)” Providing the technological infrastructure that helps to implement knowledge management in kindergartens such as (computer-e-mail-Internet) ”ranked first in the order of mechanisms of application of knowledge in kindergartens.
3.The responses of the total sample of the research (managers and teachers of kindergartens) about the obstacles to applying the knowledge management approach to the development of kindergartens in Dakahlia governorate, that there are differences of statistical significance in all statements in favor of the alternative.,
-The phrase (4)”The scarcity of training courses by qualified and highly qualified staff to provide kindergarten teachers with knowledge management skills in kindergarten.” Ranked first in the ranking of constraints on the implementation of the introduction of knowledge management for the development of kindergartens in Dakahlia Governorate.

الكلمات الرئيسية