جودة الحياة المدرکة وعلاقتها بالکمالية المعرفية لدى طلاب کلية التربية فى ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
 
هدفت الدراسة الکشف عن علاقة جودة الحياة المدرکة لدى طلاب کلية التربية بأبعادها والکمالية المعرفيه بأبعادها لديهم وفقا لمتغيرات النوع والتخصصى ومحل الإقامة، وأثر التفاعل بين هذه المتغيرات على کل من الحياة المدرکة والکمالية المعرفية، وامکانية التنبؤ بجودة الحياه من الکمالية والمعرفية، وقامت الباحثة بإعداد مقياسين لذلک، مقياس جودة الحياة المدرکة ومقياس الکمالية المعرفية تم تطبيبقها على عينه بلغ قوامها (600) طالب وطالبه من کلية التربية بالمنصورة، ومن خلال المعالجة الإحصائية للبيانات وتحليل النتائج
أسفرت نتائج الدراسة انه يمکن التنبؤ بالکمالية المعرفية لدى طلاب کلية التربية من خلال التخصص الأکاديمى للطالب (علمى – أدبى) وکذلک التفاعل بين التخصص الأکاديمى ومحل إقامه الطالب ( ريف – حضر) فى حين ان النوع ( ذکور – إناث) ليس منبئ للکمالية المعرفية للطالب، وکذلک فإن جودة الحياه المدرکة لا تساعد على التنبؤ بالکماليه المعرفية لدى الطلاب، اى لا توجد علاقة ارتباطية واضحة بين جودة الحياة المدرکة والکمالية المعرفية لدى طلاب کلية التربية.
 
ملخص انجليزى :

The study aimed to detecting the relationship between the quality of conscious life of the students of the Faculty of Education with its dimensions and the cognitive perfection in their dimensions according to type, specialization and place of residence variables , and the effect of the interaction between these variables on both conscious and cognitive life , in addition to the possibility of predicting the quality of life from cognitive perfection. The researcher prepared quantifications for this, the quality of life standard and the scale of cognitive perfection was applied to the sample of (600) male/ female students from the Faculty of Education at Mansoura, through statistical processing of data and analysis of results.
The results of the study showed that it is possible to predict the cognitive perfection of the students of the Faculty of Education through the academic specialization of the student (scientific - literary) as well as the interaction between the academic specialization and the residence of the student (rural - urban), while the type (male - female) is not intended for the cognitive perfection of the student, Also, the quality of conscious life Does not help to predict the cognitive perfection of the student, this mean there is no clear correlation between the quality of conscious life and cognitive perfection of students of the Faculty of Education.

الكلمات الرئيسية