البحوث الإجرائية مدخل للتنمية المهنية المستدامة لمعلمي التعليم قبل الجامعي : دراسة ميدانية /

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أصول التربية کلية التربية جامعة الاسکندرية

المستخلص

ملخص عربى :
 
هدفت الدراسة الحالية إلي وضع تصور مقترح لآليات استخدام البحوث الإجرائية؛ کمدخل للتنمية المهنية المستدامة لمعلمي التعليم قبل الجامعي بالمدارس المصرية. ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة بمتطلبات تطبيق البحوث الاجرائية بالمدارس المصرية تضمنتها بنود استبانة تم تطبيقها على عينة عشوائية من أساتذة التربية بکليات التربية، والمرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية، ومعهد الدراسات التربوية قوامها ( 30 أستاذ وأستاذ مساعد )، ومجموعة من طلاب الدراسات العليا بکليات التربية ببعض جامعات مصر الذين دربوا بمشروع بحوث الفعل الذي تبناه معهد الشرق الأوسط للتعليم العالي بالجامعة الأمريکية بالقاهرة قوامها ( 20 طالب ). للتوصل الي رأي نهائي بشأن هذه المتطلبات.
وقد توصلت نتائج الدراسة إلي مجموعة من المتطلبات الواجب توافرها لتطبيق البحوث الاجرائية کمدخل للتنمية المهنية المستدامة لمعلمي التعليم قبل الجامعي بالمدارس المصرية. تم تصنيفها في محورين، هما : أولاً: متطلبات متعلقة بالمعلم الباحث( مهارات البحث العلمي- مهارات التعلم الذاتي- مهارات التفکير التأملي )، ثانياً: متطلبات إدارية وفنية، وعلي ضوء النتائج قدمت الدراسة تصور مقترح لآليات استخدام البحوث الإجرائية؛ کمدخل للتنمية المهنية المستدامة لمعلمي التعليم قبل الجامعي بالمدارس المصرية.
 
ملخص انجليزى :

The present study aimed to develop a suggested prospect for the mechanisms of using Action research as an approach to the continuing professional development of pre-university teachers in Egyptian schools, To achieve this goal, A list of the requirements for the application of Action research in Egyptian schools has been prepared under the terms of the questionnaire, was applied to a random sample of professors of education in the faculties of education, the National Center for Educational Research and Development, and the Institute of Educational Studies (30 Professor and Assistant Professor ), And a group of graduate students in the faculties of education in some Egyptian universities, who were trained in the Action Research Project adopted by the Middle East Institute of Higher Education at the American University in Cairo(20 Student ), To reach a final opinion on these requirements.
The results of the study have reached a set of requirements that must be met to apply Action research as an approach to the continuing professional development of pre-university teachers in Egyptian schools, They were classified into two axes ,they: First: the requirements related to the teacher researcher,( Scientific research skills, Self- Learning skills, Reflective thinking skills), Second :administrative and technical requirements. In light of the results, the study presented a suggested prospect for the mechanisms of using Action research as an approach to the continuing professional development of pre-university teachers in Egyptian schools.

الكلمات الرئيسية