دور الاکاديمية المهنية للمعلمين فى تطوير القيادات التربوية ( الواقع – التصور )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 منسق الجودة فى ادارة الجودة فى الدقهلية بمديرية التربية والتعليم

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص عربى :
 
هدف البحث الحالي هو محاولة وضع تصور مقترح لتطوير البرامج التدريبية التي تقدمها الأکاديمية المهنية للمعلمين للقيادات التربوية وذلک من خلال التعرف على الواقع الحالي للبرامج التدريبية التي تقدمها الأکاديمية المهنية للمعلمين لتطوير القيادات التربوية والکشف عن أهم المشکلات التي تواجه البرامج التدريبية التي تقدمها الأکاديمية المهنية للمعلمين للقيادات التربوية.
ووضع تصور مقترح لتطويرهذه البرامج في ضوء معايير الجودة ، وقد توصل البحث إلى وجود اهداف واضحة ومحددة للبرنامج التدريبي في المرتبة الأولى ، ثم تضمن البرنامج التدريبي نواتج تعلم مستهدفة” في المرتبة الثانية، وذلک في ترتيب أهدافه ثم مراعاة البرنامج التدريبي احتياجات المتدربين للترقى الى مستويات کادر المعلمين، وأوصى بإنشاء مؤسسة تدريبية تقع على مسؤوليتها دراسة احتياجات القيادات من البرامج التدريبية, ووضع خطط التدريب في ضوء هذه الاحتياجات وترسل خطة التدريب إلى الإدارات التعليمية، وأن يتم توسيع قاعدة استخدام التکنولوجيا الحديثة والتقدم العلمي فى جميع مراکـز وبـرامج التدريب، ويتطلب ذلک تغييراً في سياسة واستراتيجية وخطط وبرامج تدريب القيادات لمواکبة الاتجاهات المعاصرة في تدريب القيادات، والعمل على إدخال أنماط تدريبية جديدة مثل التدريب المدرسي الذى يصل بالخدمـة التدريبية إلى أماکن عمل القيادات أنفسهم، وتطوير هذا النوع من التدريب، وضرورة إسناد التدريب أثناء الخدمة إلى أساليب علمية ومسح شامل للحاجـات التدريبيـة المختلفة، سواء الأکاديمية منها أو التربوية أو الثقافية، وتوفير الامکانات اللازمة لتنمية القيادات مهنياً، مثل: القاعات المناسبة والمجهزه بالتکنولوجيا والادوات المناسبة لذلک والمدرب الکفء، والجمع بين النظرية والممارسة في تنمية القيادات حيث يستخدم بجانب المحاضـرات وورش العمل والحلقات النقاشية والبحوث الميدانية، وضرورة تطوير إعداد المعلم فکما نهتم بتطوير تکوين وتدريب المعلم کخطوة فـي العملية التعليمية لابد أن نهتم بأعضاء هيئة التدريس، وينبغي أن نتيح لهم فرص البعثـات الخارجية والمنح الدراسية ،کذلک لابد ان تحرص الاکاديمية المهنية للمعلمين على معرفة الاحتياجات التدريبية الحقيقية من القيادات انفسهم والمعبرة عن الواقع الفعلى مع ضرورة ارتباط المحتوى التدريبى بها وقياس اثر حضور القيادات لهذه البرامج التدريبية ومتابعتهم على ارض الواقع فى الاماکن التى يعملون بها وتقديم التغذية الراجعة لهم مع دعمهم بکل جديد . وضرورة استغلال الإمکانات الحالية في الإذاعة والتلفزيون فى بث برامج تدريبية للقيادات التربوية بغرض رفع المستوى التخصصي والتربوي والثقافي.
 
ملخص انجليزى :
 




The objective of the current research is to try to develop a proposed vision for the development of training programs provided by the Professional Academy for Teachers of Educational Leaders by identifying the current reality of the training programs provided by the Professional Academy for Teachers to develop educational leaders and uncover the most important problems facing the training programs offered by the Professional Academy for Educational Leaders , And the development of a proposed vision for the development of these programs in the light of quality standards, and the search to the existence of clear objectives and specific to the training program in the first place, and then included the training program targeted learning products ”in second place, in the order of its objectives and then take into account the training program needs of trainees to rise to cadres levels And recommended the establishment of a training institution to take responsibility for the study of the needs of leaders of training programs, develop training plans in light of these needs and send the training plan to the educational departments, and to expand the base of the use of modern technology and scientific progress All training centers and programs require a change in leadership training policy, strategy, plans and programs to keep abreast of contemporary trends in leadership training, and to introduce and develop new training patterns, such as training for the training of the leaders themselves; Providing on-the-job training to scientific methods and a comprehensive survey of the different training needs, whether academic, educational or cultural, and provide the necessary resources for the development of professional leaders, such as: halls suitable and equipped with appropriate technology and tools And the combination of theory and practice in the development of leadership, where it is used alongside lectures, workshops, seminars and field research, and the need to develop the teacher’s preparation, as we are interested in the development of training and teacher training as a step in the educational process should be interested in faculty members, And scholarships. The professional academy of teachers should also be keen to know the real training needs of the leaders themselves and express the actual reality with the need to link the training content and to measure the impact of the presence of leaders of these training programs And follow them on the ground in the places where they work and provide feedback to them with their support every new. And the need to exploit the current potential in radio and television to broadcast training programs for educational leaders in order to raise the level of specialization, educational and cultural.

الكلمات الرئيسية