درجة اسهام معلمي الدراسات الاجتماعية والوطنية في تدعيم مفهوم المواطنة لدى طلبة المرحلة الثانوية في منطقة تبوک التعليمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة تبوک

2 قسم المناهج وطرق تدريس الاجتماعيات بجامعه تبوک

المستخلص

ملخص عربى :
 
يهدف هذا البحث إلى التعرف على درجة اسهام معلمي الدراسات الاجتماعية والوطنية في تدعيم مفهوم المواطنة بأبعادها الثلاثة (المعرفي والوجداني والمهاري) لدى طلبة المرحلة الثانوية في منطقة تبوک التعليمية، وتکونت العينة الکلية لهذا البحث من (70) اختيروا بالطريقة العشوائية الطبقية, ولتحقيق أغراض البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي واستبيان اسهام معلمي الدراسات الاجتماعية والوطنية في تدعيم مفهوم المواطنة من اعداد الباحث, وتم استخدام التحليلات الإحصائيَّة (معامل کرونباخ ألفا، والمتوسط الحسابي, والنسب المئوية، وتحليل التباين المتعدد، واختبار شيفيه), وأشارت نتائج البحث إلى أن متوسط درجة اسهام معلمي الدراسات الاجتماعية والوطنية في تدعيم البعد المعرفي والوجداني والمهاري لمفهوم المواطنة لدى طلبة المرحلة الثانوية, کانت تتراوح بين متوسط ومرتفعة, کما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط درجات اسهام المعلمين حسب مستواهم العلمي على استبيان المواطنة ککل والبعد المعرفي, والمهاري لصالح المعلمين من حملة الشهادات فوق البکالوريوس, واشارت النتائج ايضا وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسط درجات اسهام المعلمين على استبيان المواطنة وابعادها حسب متغير الخبرة لصالح المعلمين ذوي الخبرة الاکثر
 
ملخص انجليزى :

This study aims to identify the contribution rate of teachers of social and national studies in strengthening the concept of citizenship of the three dimensions (cognition, emotion and skill) among high school students in Tabuk educational area. The total number of study sample consists of (70) individuals. They are selected using the random stratified method. In order to achieve the objectives of study, the researcher uses the descriptive analytical approach and a scale prepared by him for measuring the contribution of teachers of Social and National Studies in strengthening the concept of citizenship. The researcher uses the statistical analysis (Cronbach’s alpha coefficient, arithmetic mean, and percentages, as well as MANOVA, and Scheffe test). The results shows the following: (i) The average of contribution rate of teachers of Social and National Studies in strengthening the dimensions of cognition, emotion and skill of the concept of citizenship among high school students is ranging between medium and high. (ii) There are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average of contribution scores of teachers according to their scientific level in citizenship scale as a whole, and the dimensions of cognition and skill. These differences are for the benefit of teachers with postgraduate degrees. (iii) There are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average of contribution scores of teachers in the citizenship scale and its dimensions according to the variable of experience for the favor of the most experienced teachers.

الكلمات الرئيسية