فاعلية برنامج رياضي في خفض أعراض اضطراب تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الإرشاد کلية التربية – جامعة الزرقاء

2 قسم معلم صف کلية التربية – جامعة الزرقاء

المستخلص

ملخص عربى :
 
تعنى الدراسة الحالية بدراسة فاعلية برنامج رياضي في خفض أعراض تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد، وقد تألف مجتمع الدراسة من (74) طالباً في محافظة الزرقاء، وکانت عينة الدراسة مکونة من 20 طالباً، وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة عشوائية إلى عينة تجريبية تتکون من (10) طلاب، وأخرى ضابطة تتکون من (10) طلاب، وتمثل سؤال الدراسة: ما مدى فاعلية برنامج رياضي في خفض أعراض تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد؟ وقد قام الباحث بتصميم مقياس تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد، وحصل المقياس على درجات جيدة من الصدق والثبات، وأجرى تحليلاً إحصائياً مستخدماً المتوسطات الحسابية، ،وأظهرت النتائج بعد تطبيق البرنامج فاعلية البرنامج في خفض أعراض تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد، وقد تمت مناقشة النتائج من حيث انسجامها مع الدراسات السابقة،وتم تقديم العديد من التوصيات لمساعدة هذه الفئة على التکيف مع الإعاقة وتجاوز تبعاتها.
 
ملخص انجليزى :

The present study concentrated on studying the effectiveness of physical activity program to reduce symptoms for attention deficit hyperactivity disorder. Study sample of (74) students from Al-Zarqa city have been chosen randomly by dividing the sample into two groups: The first group is the experimental group which consists of (10) students while the other group is the control group that consists also from (10) students. The control group represents the study question: What is the range of effectiveness of physical activity program to reduce symptoms for attention deficit hyperactivity disorder? The researcher designed a attention deficit hyperactivity disorder scale with a high level of validity and reliability and he conducted statistical analysis using arithmetic averages. The results shown after applying the program the effectiveness of a program in reducing symptoms for attention deficit hyperactivity disorder. The results were discussed in terms of compatibility with previous studies. Several recommendations were presented to help the blind students adapting and overcoming the consequences.

الكلمات الرئيسية