مدى توافر متطلبات تحقيق الجودة الشاملة للقيادات النسائية بالجامعات الحکومية (في المنطقة الغربية من المملکة العربية السعودية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

إدارة وتخطيط التعليم العالى بکلية التربية – جامعة أم القرى

المستخلص

ملخص عربى :
 
فرضت التحديات العالمية والقضايا المحلية على جامعات العالم سرعة التغيير والتطوير والتجديد في نظمها الإدارية والأکاديمية ، فکان التوجه نحو تطبيق منهجية الجودة الشاملة والحصول على الاعتماد سواء المؤسسي والأکاديمي الخيار الاستراتيجي لها لتجويد نظمها وبرامجها ومخرجاتها التعليمية ؛ غير أن هذا الخيار تطلب منها وجود قيادة فاعلة ومؤثرة وداعمة لها من المواصفات والإعداد والمقومات ما يمکنها من القيام بأدوارها بکفاءة وفعالية عالية ، وفي الجامعات السعودية ثنائية الشطر حيث تتواجد القيادات بنوعيها الرجالي والنسائي لتسيير وإدارة العمل الجامعي ، ظهر الکثير من التفاوت والاختلاف بينهما ، لذا هدفت الدراسة لرصد مدى توافر متطلبات تحقيق الجودة الشاملة وأهميتها للقيادات النسائية في الجامعات الحکومية ثنائية الشطر في المنطقة الغربية من المملکة، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي ، والاستبيان لجمع المعلومات حيث طبقته على عينة من القيادات النسائية بتلک الجامعات بلغت ( 139قيادية)على مختلف مستوياتها الإدارية، وقد توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج من أهمها : ضعف درجة توافر متطلبات تحقيق الجودة بمحاورها الثلاثة للقيادات النسائية بالجامعات المحددة بالدراسة ،مقابل ارتفاع درجة أهمية توافر هذه المتطلبات لممارسة أدوراها في تحقيق الجودة والاعتماد، وقد وضعت الدراسة مجموعة من التوصيات للمسؤولين بوزارة التعليم العالي ، وبالجامعات السعودية وللقيادات النسائية للإسهام في معالجة هذا الضعف والخلل ، ولوضع الإجراءات الوقائية لمنع وقوعها بالمستقبل .
 
ملخص انجليزى :

The global challenges and the national affairs imposed on all universities of the world the pace of change, development and renewal in their administrative and academic methods, there was a trend towards applying the methodology of total quality and obtaining the accreditation whether institutional or academic, the strategic choice have to improve their programs and educational outcomes; however, this option requires the existence of effective, impressive and supportive leadership, which have certains specifications ,preparation and ingredients that help it to carry out their roles with efficiency and high effectiveness. In Saudi Universities with bilateral part, there are leaders, both types of male and female for the conduct and management of university work, though we found a lot of disparity and differences between them, so this study aimed to monitor the availability of requirements to achieve total quality and its importance to female leaders in public universities with bilateral part in the western region of the kingdom. This study used the descriptive survey and questionnaire to collect information to applied it to a sample of female leaders in those universities which reached (139) at various administrative levels, so this study obtained a set of results which are: low degree of the availability of requirements concerning quality achievement with its three axes for female leaders in universities mentioned in this study, compared to a high degree of importance of these requirements for the exercise of their roles in achievement of quality and accreditation. This study exposed a set of recommendations of officials at the Ministry of Higher Education, Saudi universities and female leaders to contribute in addressing this weakness, imperfections and to develop preventive measures to prevent this to happen in the future

الكلمات الرئيسية