أثر استخدام السبورة التفاعلية في تدريس مادة قواعد اللغة العربية على التحصيل الفوري وبقاء أثر التعلم لدى طلاب الصف السادس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک عبد العزيز - جدة

المستخلص

ملخص عربى
 
هدفت الدراسة إلى المقارنة بين أثر التدريس باستخدام السبورة التفاعلية و التدريس باستخدام السبورة التقليدية في التحصيل الفوري لدى الطلاب. والمقارنة بين أثر التدريس باستخدام السبورة التفاعلية و التدريس باستخدام السبورة التقليدية في بقاء التعلّم (التحصيل المرجأ) لدى الطلاب. وقد جاءت فروض الدراسة کالتالي:
1- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤  (0.05) بين المجموعة التجريبية ( التي درست باستخدام السبورة التفاعلية ) و المجموعة الضابطة (التي درست باستخدام السبورة التقليدية ) في التحصيل الفوري لدى الطلاب .
2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0.05) بين المجموعة التجريبية ( التي درست باستخدام السبورة التفاعلية ) و المجموعة الضابطة (التي درست باستخدام السبورة التقليدية )  في بقاء التعلم لدى الطلاب .
وتم اختيار عينة عشوائية من طلاب الصف السادس الذين يدرسون مقرر قواعد اللغة العربية، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية متکافئتين من حيث العدد والمستوى، وتم تطبيق التجربة من قبل الباحث، طبق اختبار التحصيل الفوري بعد التجربة واختبار بقاء أثر التعلم بعد أسبوعين، وقد جاءت نتائج الدراسة:
1-     توجد فروق دالة إحصائياً بين المجموعة التجريبية ( التي درست باستخدام السبورة التفاعلية ) و المجموعة الضابطة (التي درست باستخدام السبورة التقليدية) في التحصيل الفوري ، ويعزى الفرق إلى المتغير المستقل للمجموعة التجريبية وهو السبورة التفاعلية.
2-     لاتوجد فروق دالة إحصائياً بين المجموعة التجريبية ( التي درست باستخدام السبورة التفاعلية ) و المجموعة الضابطة (التي درست باستخدام السبورة التقليدية) في بقاء أثر التعلم .
واختتمت الدراسة بقائمة من التوصيات والمقترحات للدراسات المستقبلية .
 
ملخص انجليزى :

The present study aims to: first, comparing between the impact of using the interactive whiteboard and blackboard on conventional prompt collection and the survival of the impact of learning among students in sixth grade in Saudi Arabia. Second, comparing between the effect of using the interactive whiteboard and the blackboard on the survival of traditional learning (delayed achievement) of students.
The study hypotheses are:
1- No differences statistically significant at the level of ≤ (0.05) between the experimental group (study by using the interactive whiteboard) and control group (study by using the traditional blackboard) in the prompt collection of students.
2- There is no differences statistically significant at the level of ≤ (0.05) between the experimental group (study by using the interactive whiteboard) and control group (study by using the traditional blackboard)in the survival of the impact of learning.
I have chosen a random sample of sixth grade students who were studying Arabic language Grammar. Then, I divided them into two groups; a control and an experimental group. Students were equal of number and level. The researcher depended on Dish of the Achievement Test Immediately to apply this experience. After the experiment and test learning effect for two weeks, the results study was:
1- There are differences significant between the experimental group (those have studied by using the interactive whiteboard) and the control group (those have studied by using the traditional blackboard) in the prompt collection. Also, the variance is due to the independent variable for the experimental group; an interactive whiteboard.
2- There are no differences statistically significant between the experimental group (those have studied by using the interactive whiteboard) and the control group (those have studied by using the traditional blackboard) in the survival of the impact of learning.
The study concludes with a list of recommendations and proposals for future studies

الكلمات الرئيسية