تعزيز الابتكار التسويقي للخدمات الجامعية بالجامعات التكنولوجية المصرية في ضوء استراتيجية المحيط الأزرق: جامعة القاهرة الجديدة التكنولوجية أنموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف ماهية الجامعات التكنولوجية بمصر، وفلسفتها، وأهدافها، والكشف عن أهم ملامح تسويق الخدمات الجامعية بالجامعات التكنولوجية بمصر، والوقوف على الإطار المفاهيمي للابتكار التسويقي بالجامعات، وتحديد الإطار المفاهيمي لاستراتيجية المحيط الأزرق، ورصد واقع الابتكار التسويقي للخدمات الجامعية بجامعة القاهرة الجديدة التكنولوجية وأساليب تعزيزه في ضوء استراتيجية المحيط الأزرق، وأخيرًا وضع تصور مقترح لتعزيز الابتكار التسويقي للخدمات الجامعية بالجامعات التكنولوجية المصرية في ضوء استراتيجية المحيط الأزرق. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها:

ضعف البنية التحتية اللازمة لتسويق الخدمات الجامعية بشكل فعال، مثل ضعف المواقع الالكترونية، نقص أساليب الترويج الرقمي.
ندرة الموارد المالية المخصصة لعمليات التسويق، مما يؤثر سلبًا على قدرة الجامعة للترويج لخدماتها.
ضعف الابتكار في استراتيجيات التسويق، مما يجعلها تتبع أساليب تقليدية تعجز عن تلبية متطلبات السوق.
قله استخدام تقنيات الواقع المعزز والافتراضي للترويج للجامعة وبرامجها وخدماتها التعليمية والبحثية والتدريبية والاستشارية.
ضعف دور الخريجين كمساهمين في التسويق للخدمات الجامعية.
ضعف التعاون مع وسائل الإعلام المحلية والدولية لنشر قصص نجاح خريجي الجامعة.
البيروقراطية الإدارية السائدة في الجامعات التكنولوجية والتي تتعارض مع طبيعتها كمنظومة جديدة، مما يتطلب اعتماد هياكل تنظيمية مرنة وديناميكية تتناسب مع متطلبات التغيير والتطور المستمر في هذه المؤسسات.
قلة التواصل الفعال مع الجمهور المستهدف الأمر الذي يؤدي بدوره إلى نقص الدراسات السوقية التي تعكس رضا الطلاب عن الخدمات الجامعية.

الكلمات الدالة: الابتكار التسويقي  _ الخدمات الجامعية _ الجامعات التكنولوجية
Abstract
The study aimed to identify the nature of technological universities in Egypt, their philosophy and objectives. It also aimed to reveal the most important features of marketing university services in technological universities in Egypt, identify the conceptual framework of marketing innovation in universities, and  determine the conceptual framework of the Blue Ocean Strategy. In addition, the study monitored the reality of marketing innovation for university services at New Cairo Technological University and techniques of its enhancement in light of the Blue Ocean Strategy. Finally, it stating a suggested proposal for enhancing marketing innovation for university services at Egyptian technological universities in light of the Blue Ocean Strategy. The study followed a descriptive approach and used a questionnaire as a data collection tool. The study revealed several conclusions, the most important ones were:

Weakness of infrastructure necessary to effectively market university services, such as weak websites and a lack of digital marketing methods.
Scarcity of financial resources allocated to marketing operations, which negatively impacts the university ability to promote its services.
Lack of innovation in marketing strategies which leads to adopting traditional methods that fail to meet market demands.
The limited use of augmented and virtual reality technologies to promote the university, its programs, and its educational, research, training, and consulting services.
Weakness of the role of graduates as contributors to the marketing of university services.
Weakness of cooperation with local and international media outlets to disseminate the success stories of university graduates.
The prevailing administrative bureaucracy in technological universities, which conflicts with their nature as a new system, requiring the adoption of flexible and dynamic organizational structures that are compatible with the demands of continuous change and development within these institutions.
Lack of effective communication with the target audience, which in turn leads to a lack of market studies that reflect students¢ satisfaction with university services.

Keywords: Marketing Innovation, University Services, Technological Universities

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية