نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلفون
1
مدرس بقسم العلوم التربوية والنفسية كلية التربية النوعية-جامعة دمياط
2
أستاذ أصول التربية والتخطيط التربوي المساعد كلية التربية-جامعة عين شمس
3
مدرس أصول التربية والتخطيط التربوي كلية التربية - جامعة عين شمس
4
دكتوراة أصول التربية والتخطيط التربوي
المستخلص
ملخص البحث
أصبح التعليم في مصر يعاني من العديد من الأمراض التربوية والتي من أهمها انتشار ظاهرة الدروس الخصوصية بمختلف مراحل التعليم. ولاتقتصر خطورة هذه الظاهره على عبء الإنفاق الذى تنوء به كواهل الكثير من الأسر، والذى تجاوز مليارات الجنيهات في تعليم يتم خارج المدرسة وبعيدا عن أعين تربوية واعية أو مسؤلة، ولكن إضافة الى ذلك خطورة تهميش دور المدرسة النظامية وتهديد ثقة المواطن بالمؤسسة التربوية بكل إمكاناتها المادية والبشرية والتقنية على أداء الأدوار المنوطة بها من قبل الدولة، وتفريغ مجانية التعليم من مضمونها وهدر وضياع جزء من موازنة الدولة حيث أدى عدم إنتظام التلاميذ والطلاب في المدارس إلى تحويلها لمكان لعقد الإمتحانات وليس بيئة للتعلم والتعليم، واختفاء مبدأ تكافؤ الفرص التعليمية وما قد يصاحبه من تداعيات مجتمعية .هذا بالإضافة إلى خطورة تأثيرها على الطالب من الناحية العلمية والشخصية والنفسية والإجتماعية .
لذا فظاهرة الدروس الخصوصية التي يتناولها هذا البحث تستحق قدرا أكبر من الإهتمام من جانب المخططين وواضعى السياسات التعليمية والباحثين لرصد الظاهرة وتحليلها وفق آلية متواصلة للاستفادة من التجارب السابقة وتعميق الدراسات والأبحاث في ضوء تغير الظروف المجتمعية والدولية، لما لها من أثار سلبيةعلى المجتمع والمدرسة والطالب، ولانتشارها في العديد من الدول الأجنبية والعربية وخاصة مصر، حيث أضحت واقعاً ملموساً صحبه تطوراً في أشكاله وتأثيراته.
هدف البحث إلى: التعرف على الإطار النظري للدور التربوي للمدرسة. والتعرف على أبعاد ظاهرة الدروس الخصوصية وأشكالها وأسبابها. والتعرف على أهم المتغيرات المجتمعية والعالمية المعاصرة التي تؤثر على النظام التعليمي. والتعرف على أسباب انتشار ظاهرة الدروس الخصوصية من وجهة نظر (خبراء التربية– المعلمين– أولياء الأمور). والتوصل إلى تصور مقترح لتطوير عناصر ومكونات المؤسسة التعليمية (المدرسة) لتفعيل أدوارها والحد من انتشار ظاهرة الدروس الخصوصية.
واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي ومنهج الإحصاء الوصفي في تفريغ النتائج التي تم الحصول عليها في الدراسة الميدانية وجدولتها.
وتوصل البحث: إلى ظهور العديد من المتغيرات المجتمعية والعالمية في مجالات متعددة ، وعدم قدرة المؤسسة التعليمية على مواكبة تلك التغيرات والتطورات الحديثة ، تسبب بدوره في إحداث خلل وقصور في أداء وظائفها وتحقيق أهدافها ، مماأدى إلى فقد ثقة أفراد المجتمع في أهميتها وفاعليتها في تحقيق التعلم والتعليم للأبناء فاتجهوا للدروس الخصوصية مما ساهم في انتشار تلك الظاهرة ، هذا بالإضافة إلى تراجع هيبة واحترام المعلم في المجتمع بسبب العلاقة المادية بينه وبين الطالب وولى الأمر، بسبب تدنى راتب المعلم وعدم وجود حوافزمادية ومعنوية مناسبة تشجعة على ترك الدروس الخصوصية، مما يتطلب ضرورة تطوير المؤسسة التعليمية (المدرسة) بمكوناتها وعناصرها المادية والبشرية لجعلها أكثر فاعلية واستجابة لحاجات المجتمع، وقدرة على مواجهة التغيرات الحادثة والنظر في الأوضاع المادية والاجتماعية للمعلم، ووضع خطط وإستراتيجيات تطوير التعليم موضع التنفيذ والتطبيق والمتابعة والتقييم المرحلي المستمر.
Abstract
Education in Egypt has been suffering from many educational diseases, the most important of which is the spread of the phenomenon of private lessons at various levels of education. The danger of this phenomenon is not limited to the burden of spending that burdens many families, which has exceeded billions of pounds in education that takes place outside of school and far from the eyes of conscious or responsible educators.But in addition to that, there is the danger of marginalizing the role of the regular school and threatening the citizen’s confidence in the educational institution with all its material, human and technical capabilities to perform the roles assigned to it by the state, and emptying free education of its content and wasting and losing part of the state budget, as the lack of regularity of students in schools has led to turning them into a place for holding exams and not an environment for learning and education.The disappearance of the principle of equal educational opportunities and the societal repercussions that may accompany it. This is in addition to the seriousness of its impact on the student from the scientific, personal, psychological and social aspects.
Therefore, the phenomenon of private lessons, which this research addresses, deserves greater attention from planners, educational policy makers, and researchers to monitor and analyze the phenomenon according to a continuous mechanism to benefit from previous experiences and deepen studies and research in light of changing societal and international circumstances. Because of its negative effects on society, schools and students, and because of its spread in many foreign and Arab countries, especially Egypt, where it has become a tangible reality accompanied by development in its forms and effects.
The research aims to: identify the theoretical framework of the educational role of the school. Identify the dimensions, forms and causes of the phenomenon of private lessons. Identify the most important contemporary societal and global variables that affect the educational system.Identifying the reasons for the spread of the phenomenon of private lessons from the point of view of (education experts - teachers - parents). And reaching a proposed vision to develop the elements and components of the educational institution (school) to activate its roles and limit the spread of the phenomenon of private lessons.
The research used the descriptive analytical approach and the descriptive statistics approach in analyzing and tabulating the results obtained in the field study.
The research concluded: The emergence of many societal and global variables in various fields, and the inability of the educational institution to keep pace with these changes and modern developments, which in turn caused a defect and deficiency in the performance of its functions and the achievement of its goals, which led to the loss of confidence of community members in its importance and effectiveness in achieving learning and education for children, so they turned to private lessons, which contributed to the spread of this phenomenon.
This is in addition to the decline in the prestige and respect of the teacher in society due to the material relationship between him and the student and the guardian, due to the low salary of the teacher and the lack of appropriate material and moral incentives that encourage leaving private lessons, which requires the necessity of developing the educational institution (school) with its material and human components and elements to make it more effective and responsive to the needs of society, and able to confront the changes occurring and consider the material and social conditions of the teacher.Putting education development plans and strategies into effect, implementing, monitoring and continuous phased evaluation.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية