دور الإشراف التربوي في تنمية مهارات الإدارة الصفية لدى معلمي المرحلة الثانوية بدولة الكويت( الواقع- المأمول)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية - جامعة المنصورة

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

هدف هذا البحث إلى التعرف على واقع دور الإشراف التربوي في تنمية مهارات الإدارة الصفية لدى معلمي المرحلة الثانوية بدولة الكويت ، واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، واعتمد على الاستبانة لجمع المعلومات، وتكونت عينة البحث من (269) مشرفا ومُعلمًا، وتوصلت نتائج البحث إلى أن واقع دور الإشراف التربوي في تنمية مهارات الإدارة الصفية لدى معلمي المرحلة الثانوية بدولة الكويت جاء متوسطاً، كما توصلت نتائج البحث إلى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في استجابات أفراد العينة حول واقع دور  الإشراف التربوي في تنمية مهارات الإدارة الصفية لدى معلمي المرحلة الثانوية بدولة الكويت تعزى لمتغير (الوظيفة ).
وفي ضوء نتائج البحث قدم الباحث عدد من التوصيات من أهمها:

تدريب المشرفين التربويين على البرامج الإشرافية الحديثة بهدف رفع مستواهم المهني بما ينعكس على تطويرهم لأداء المعلمين.
إعطاء المشرفين التربويين الصلاحيات الكاملة من أجل تحقيق ممارسات إشرافية مبدعة.

الكلمات المفتاحية: الإشراف التربوي، مهارات الإدارة الصفية ، الكويت.
 
Abstract
            The current research aimed to identify the role of educational supervision in developing classroom management skills among secondary school teachers in the State of Kuwait. The study used the descriptive analytical approach and relied on a questionnaire to collect information. The study sample consisted of (269) supervisors and teachers. The results of the research concluded that the role of supervision Education in developing classroom management skills among secondary school teachers in the State of Kuwait is average. The results of the study also found that there are no statistically significant differences in the role of educational supervision in developing classroom management skills among secondary school teachers in the State of Kuwait due to the variable (job).
            In light of the research results, the researchers presented a number of recommendations, the most important of which are:

Training educational supervisors on modern supervisory programs with the aim of raising their professional level, which is reflected in their development of teachers’ performance.
Giving educational supervisors full powers in order to achieve innovative supervisory practices.

Keywords: educational supervision, classroom management skills, Kuwait

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية