Using Problem-Solving based on learning Scaffolding to Develop primary school pupils’ critical thinking skills in science

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة المنصورة قسم المناهج وطرق تدريس العلوم كلية التربية جامعة المنصورة

2 لتخصص بكالوريوس علوم وتربية ( طبيعة وكيمياء) - عام 1965 - بتقدير جيد - من كلية التربية - جامعة أسيوط

3 قسم المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

المستخلص:
          هدف البحث الحالي تعرف فاعلية حل المشكلات القائم على سقالات التعلم لتنمية مهارات التفكير الناقد في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. اعتمدت هذه الدراسة على المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي. ولتحقيق هدف البحث تم استخدام اختبار مهارات التفكير الناقد من اعداد الباحثة واعداد دليل للمعلم وكراسة نشاط التلميذ. وتكونت عينة الدراسة من (60) تلميذ من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي. وقد أسفرت النتائج على فاعلية استخدام حل المشكلات القائم على سقالات التعلم لتنمية مهارات التفكير الناقد لدي التلاميذ. وفي ضوء تلك النتائج قدم الباحث بعض التوصيات والبحوث المقترحة.
 
الكلمات المفتاحية :حل المشكلات – سقالات التعلم - التفكير الناقد.
                                                                 
  Abstract
 
                                                      
      This study aimed at investigating the effectiveness of problem-solving based on learning scaffolding to develop primary school pupils’ critical thinking skills in science. This study depended on an experimental approach with a quasi-experimental design. The researcher used a critical thinking skills test as research instruments. A teacher’s guide and a pupil activity book were also developed and used. The study sample consisted of (60) participants from fourth grade pupils. The results revealed that (PSLSc) positively affected pupils' critical thinking skills. Results also showed a statistically significant difference at (α=0.01) level between the mean score of the experimental group and the mean score of the control group in favor of the experimental group in critical thinking skills in science. In the light of the results, the researcher presented some recommendations and suggested research.
 
Key words:
Problem solving- Learning Scaffolding - Critical Thinking.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية