بعض معوقات تحقيق التميز التنظيمي بمدارس التعليم الثانوي العام وسبل مواجهتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

هدف البحث الحالي رصد بعض معوقات التميز التنظيمي بمدارس التعليم الثانوى العام وكيفية مواجهتها، وتم استخدام المنهج الوصفي ،وتم تطبيق الاستبانه علي عدد من معلمي ومديري مدارس التعليم الثانوي العام بمحافظة الدقهلية وعددهم 295 مدير ومعلم بنسبة 4.66‰،وانتهي البحث الي عدة مقترحات لمواجهة معوقات تحقيق التميز التنظيمي بمدارس التعليم الثانوي العام ، ومنها؛
الاستفادة من مهارات وخبرات العاملين في وضع وتحديد خطط العمل وآليات تنفيذها ، والعمل على إشباع احتياجات العاملين الفكرية والمهارية والمهنية وتطويرها ،والتنسيق بين الوحدات في المهام والمسئوليات وتجنب التداخل فيما بينها وتحديد خطوط ووسائل الاتصال والتواصل الرسمي وغير الرسمي داخل المدرسة ، وتهيئة العاملين للتكيف مع المستجدات والتغيرات التي قد تطرأ علي بيئة العمل ، وتنمية الفكر الإداري المعاصر والمتجدد لدى جميع العاملين ، والاهتمام بالتخطيط الاستراتيجي لإدارة الموارد البشرية ، وضع عدد من السياسات والخطط طويلة المدى ذات النظرة الاستشرافية للمستقبل ، وإعداد جميع العاملين في مختلف الوحدات والمستويات المدرسية لفهم إدارة برامج الجودة والتميز.
الكلمات المفتاحية التميز- ادارة التميز- التميز التنظيمي – الادارة المدرسية -الجودة التعليمية – المدرسة الثانوية – التواصل المدرسي
 
Abstract;
      The goal of the current research is to monitor some of the obstacles to organizational excellence in general secondary education schools and how to confront them. The descriptive approach was used, and the questionnaire was applied to a number of teachers and principals of general secondary education schools in Dakahlia Governorate, numbering 295 principals and teachers. By 4.66‰ The research concluded with several proposals to confront the obstacles to achieving organizational excellence in schools. General secondary education, including: Benefiting from the skills and experience of employees in developing and determining work plans and implementation mechanisms, working to satisfy and develop the employees’ intellectual, skill and professional needs, coordinating between units in tasks and responsibilities and avoiding interference between them, determining lines and means of communication and formal and informal communication within the school, and preparing employees to adapt to developments and changes. That may occur in the work environment, developing contemporary and renewed administrative thinking among all employees, paying attention to strategic planning for human resources management, developing a number of long-term policies and plans with a forward-looking outlook for the future, and preparing all employees in various school units and levels to understand the management of quality and excellence programs.           
 Key words; excellence- management- organizational excellence- general secondary- education schools

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية