بعض معوقات تطبيق نموذج المدرسة الخضراء في المرحلة الابتدائية بالكويت لمواجهة ظاهرة التغيرات المناخية وسبل التغلب عليها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية- جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 جامعة المنصورة - كلية التربية - قسم أصول التربية

المستخلص

ملخص
    هدفت الدراسة رصد  بعض معوقات تطبيق نموذج المدرسة الخضراء في المرحلة الابتدائية بالكويت لمواجهة ظاهرة التغيرات المناخية وسبل التغلب عليها، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفى، وتم تطبيق الاستبانة على عينة من المعلمين والمديرين بمدارس التعليم  الابتدائي بدولة الكويت قوامها(335) معلماً ومديراً ، وانتهت الدراسة  إلى عدة مقترحات لمواجهة معوقات تطبيق نموذج المدرسة الخضراء في المرحلة الابتدائية بالكويت لمواجهة ظاهرة التغيرات ، منها:عقد دورات تدريبية لبناء قدرات المعلمين وتأهيلهم على كيفية التعامل مع الطبيعة الواسعة والمعقدة للبيئة بعدسة نقدية، توفير حوافز مادية للمعلمين المتميزين والمتفاعلين مع الطلاب في الأنشطة الخضراء الصفية، واللاصفية واستثمار الموارد المتاحة داخل المدرسة، توفير منصات رقمية للتعاون بين المعلمين والباحثين المختصين بالبيئة والأخذ بتوصياتهم لتطوير المدارس للقيام بدورها في الحفاظ على البيئة ضد تغير المناخ، توعية التلاميذ بكيفية التعامل مع المخاطر مثل تأثير الغازات المختلفة المنبعثة من الصناعات على البيئة والمساحات الخضراء من أشجار ونباتات ودورها في تغير المناخ البيئي،    تشجيع المنظمات غير الحكومية لتشكيل حملات توعية لحماية البيئة ضد تغير المناخ وتمويلها للمدارس صديقة البيئة بما يلزم من إمكانيات وأدوات، تقديم التعليم البيئي كنموذج مدرسي كامل لدمج التعلم على مستوى الحياة في تجارب تعلم التلاميذ الفعلية وتخصيص المشروعات المدرسية لمعالجة المشكلات البيئية المستحدثة
 
Abstract:
The study aimed to monitor some of the obstacles to applying the green school model at the primary level in Kuwait to confront the phenomenon of climate change and ways to overcome them, he questionnaire was applied to a sample of teachers and principals in primary education schools in the State of Kuwait, consisting of (335) teachers and principals, The study concluded with several proposals to confront the obstacles to applying the green school model in the primary stage in Kuwait to confront the phenomenon of changes, including: holding training courses to build the capabilities of teachers and qualify them on how to deal with the vast and complex nature of the environment with a critical lens, providing financial incentives for distinguished teachers who interact with students in green activities. Class, extra-curricular and investing in the resources available within the school, providing digital platforms for cooperation between teachers and researchers specializing in the environment and taking into account their recommendations to develop schools to play their role in preserving the environment against climate change, educating students on how to deal with risks such as the impact of various gases emitted by industries on the environment and green spaces. Trees and plants and their role in environmental climate change, encouraging non-governmental organizations to form awareness campaigns to protect the environment against climate change and funding environmentally friendly schools with the necessary capabilities and tools, providing environmental education as a complete school model to integrate life-level learning into students’ actual learning experiences and allocating school projects to address New environmental problems

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية