المضامين التربوية لفقه نشوز الزوجة عند الإمام أبي حامد الغزالي دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية- جامعة المنصورة

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 اصول تربية کلية تربية جامعة المنصورة

المستخلص

المستخلص
هدف البحث الحالي إلى التعرف على مفهوم النشوز، وأسبابه، وأنواعه، ومضامينه التربوية، وبيان التصور المقترح لعلاجه في فكر الإمام أبي حامد الغزالي، وقد استخدم البحث المنهج الوصفي، وبخاصة أسلوب تحليل المحتوى، وجاء البحث في ثلاثة محاور: الإطار المفهومي للنشوز في الإسلام، والمضامين التربوية لفقه النشوز عند الإمام الغزالي، وسبل مواجهة مشكلة النشوز في فكر الإمام الغزالي. ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث أن أغلب أسباب النشوز ترجع إلى الجهل بحقوق وواجبات كل من الزوجين، وأن النشوز قد يكون من الزوجة أو من الزوج أو منهما معا، وأن الزوج يجب عليه أن يراعي التدرج في معالجة نشوز زوجته .  
 
Abstract:
This research aims to identify the concept of disobedience, its causes, types, and to explain the proposed vision of its treatment in the thought of Imam Abu Hamid Al-Ghazali. The research used the descriptive approach, especially the method of content analysis. The research came in three axes: the conceptual framework of disobedience in Islam, the educational implications of the jurisprudence of disobedience according to Imam Al-Ghazali, and the proposed vision to confront the problem of disobedience in the thought of Imam Al-Ghazali. One of its most important results is that most of the causes of disobedience are due to ignorance of the rights and duties of each of the spouses, and that disobedience may be from the wife, from the husband, or from both of them, and that the husband must take into account to be gradual In treating his wife's disobedience.  

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية