بعض المشكلات البيئية وسبل مواجهتها في ضوء مدخل المدارس الخضراء

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية - جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

المستخلص
استهدف البحث الحالي كيفية مواجهة بعض المشكلات البيئية بتطبيق نموذج المدرسة الخضراء وتحقيقا لهذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي وتم تطبيق الاستبانة كأداة للبحث على عينة من ميري ومعلمي الحلقة الثانية من التعليم الأساسي قوامها 299معلماً وميراًوتوصل البحث إلى عدد من المقترحات وكان من أبرز هذه المقترحات ما يلي:

نشر الوعي بمفهوم المدارس الخضراء والتعليم المستدام لدى منسوبي المدرسة والبيئة المحيط.
ضرورة اهتمام المعلمين بالأنشطة اللاصفية في تحقيق الوعي البيئي، وتكليف المعلمين للتلاميذ بعمل أبحاث عن مشكلات البيئة وكيفية مواجهتها.
قيام المعلم بتنمية القيم التي تحسن من طبيعة العلاقة بين الإنسان والبيئة الخضراء لدى تلاميذه.
تنظيم المدرسة لبعض الندوات الثقافية للتلاميذ للتوعية بمفهموم المدارس الخضراء وأهميتها.
نشر قيم المشاركة الجماعية في حماية البيئة الخضراء بين التلاميذ.
توزيع الأدوار والمسئوليات على العاملين بالمدرسة.
تفعيل التشريعات في مجال الحفاظ على البيئة ومواردها.
الاهتمام بإعداد المعلمين بمؤسسات الإعداد في مجال الحفاظ على البيئة ومواردها.
الاهتمام بالدورات التدريبية للمعلمين في مجال الحفاظ على البيئة ومواردها.
تشجيع مبادرات المعلمين الفردية في مجال الحفاظ على البيئة ومواردها.
زيادة الموارد المادية المخصصة للتثقيف والتوعية البيئية.
زيادة الاستعداد الفني للتعامل مع التقنيات الحديثة المطلوبة في المدارس الخضراء.
توظيف موارد المدرسة بفعالية لممارسات المدارس الخضراء.
توفير المرافق الصديقة للبيئة من بعض المدارس مثل تقنيات الحد من تلوث الهواء، وتكنولوجيا الحد من الضوضاء.
تفعيل الشراكة بين المدرسة والمجتمع المحلي لدعم ممارسات المدارس الخضراء.
التنسيق مع وزارة البيئة للحصول على الدعم المادي والمساندة الفنية للحفاظ على البيئة ومواردها.

 
Abstract
The current research aimed at how to confront some environmental problems by applying the green school model. To achieve this goal, the descriptive approach was used, and the questionnaire was applied as a research tool on a sample of 299 teachers and teachers of the second cycle of basic education. The research came up with a number of proposals, and the most prominent of these proposals was the following:
Spreading awareness of the concept of green schools and sustainable education among school employees
Ocean environment. It is necessary for teachers to pay attention to extracurricular activities in achieving environmental awareness and for teachers to assign students to conduct research on environmental problems and   how to confront them. - The teacher develops values that improve the nature of the relationship between humans and the green environment  To his students.
The school organizes some cultural seminars for students to raise awareness of the concept of green schools And its importance.
Spreading the values of collective participation in protecting the green environment among students. Distribution of roles and responsibilities among school employees. - Activating legislation in the field of preserving the environment and its resources. Paying attention to preparing teachers in preparation institutions in the field of preserving the environment and its resources. Paying attention to training courses for teachers in the field of preserving the environment and its resources. Encouraging individual teachers’ initiatives in the field of preserving the environment and its resources. - Increasing the financial resources allocated to environmental education and awareness. - Increasing technical readiness to deal with modern technologies required in green schools.
Effectively deploy school resources for green school practices.
 Providing environmentally friendly facilities in some schools, such as techniques to reduce air pollution. And reduction technology. The noise. From activating the partnership between the school and the local community to support green school practices.
Coordination with the Ministry of Environment to obtain financial and technical support for conservation Environment and its resources
 

الموضوعات الرئيسية