دور التربية تجاه تعزيز الهوية الوطنية لأطفال المجتمع المصري على ضوء تحديات المجتمع الافتراضي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية- جامعة سوهاج

المستخلص

المستخلص باللغة العربية:
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على دور التربية في تعزيز الهوية الوطنية للطفل المصري على ضوء تحديات المجتمع الافتراضي، والوقوف على أبرز التحديات التي تواجه الهوية الوطنية للطفل في الوقت الحاضر، وبيان مخاطر الهوية الافتراضية على الهوية الحقيقية للطفل المصري، وبيان دور التربية تجاه تعزيز الهوية الوطنية للأطفال على ضوء تحديات المجتمع الافتراضي.
واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وأكدت أهمية الحفاظ على الهوية الوطنية للأطفال في ظل ما تعانيه المجتمعات من تحديات خارجية وداخلية يتعرض لها المجتمع وتنعكس سلباً على الهوية الوطنية للأطفال لاسيما تحديات المجتمع الافتراضي، وأهمية دور المؤسسات التربوية المختلفة في تعزيز الهوية الوطنية للطفل المصري. كما أوصت الدراسة بضرورة قيام المؤسسات التربوية المختلفة بدورها في مجابهة تحديات المجتمعات الافتراضية التي تتم عبر شبكات التواصل الاجتماعي، بهدف حماية الأطفال القصر من مخاطرها وما تبثه من قيم وأخلاقيات تتنافى مع ثقافة المجتمع المصري وتؤثر على الهوية الحقيقية للطفل المصري.
 
Abstract in English:
The Current Study aims to Identify the Role of Education in Strengthening the national Identity of the Egyptian Child in light of the Challenges of the virtual Society, identifying the most prominent challenges facing the Child’s national Identity at the present time, explaining the dangers of the virtual Identity on the real Identity of the Egyptian Child, and explaining the role of Education towards Strengthening the national Identity. For Children in light of the challenges of the virtual society.
The Study relied on the descriptive approach and emphasized the importance of preserving Children’s national identity in light of the external and internal challenges that Society is exposed to and which reflect negatively on Children’s national identity, especially the challenges of Virtual Society, and the importance of the role of various Educational institutions in strengthening the Egyptian Child’s national identity. The Study also recommended the need for various Educational institutions to play their role in confronting the challenges of virtual Communities that occur through Social media networks, with the aim of protecting minor Children from their dangers and the Values and ethics they transmit that are inconsistent with the Culture of Egyptian Society and affect the true identity of the Egyptian Child.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية