دور الجامعة في تنمية وعي طلابها بمخاطر التغير المناخي (الواقع - المأمول)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية- جامعة المنصورة

2 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت الدراسة رصد واقع دور جامعة المنصورة  في تنمية وعي طلابها بمخاطر التغير المناخي، وتحديد أبرز المقترحات لتفعيل دور جامعة المنصورة  في تنمية وعي طلابها بمخاطر التغير المناخي، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفى، وتم تطبيق الاستبانة على عينة مكونة من (855) من طلاب الفرق النهائية بجامعة المنصورة ، وانتهت الدراسة إلى صياغة مجموعة من المقترحات لتفعيل دور جامعة المنصورة  في تنمية وعي طلابها بمخاطر التغير المناخي، منها: تنظيم الجامعة للندوات التي تتعلق بالبيئة والتغير المناخي، تحفيز الجامعة للطلاب الذين يشتركون في مبادرات التغير المناخي، اطلاع الطلبة على الأحداث والقضايا في مجال التغيرات المناخية، طرح القضايا البيئية ضمن المحاضرات، توافر البرامج التعليمية المتعلقة بالبيئية وقضاياها، وجود نشرات ووحدات إعلامية متخصصة في الكلية لنشر الوعي البيئي حول التغيرات المناخية،         تنظيم  الجامعة للأنشطة التي تهدف إلى المحافظة على البيئة، اشتراك  الكلية في تنظيم ندوات حول قضايا التغيرات المناخية، المشاركة بين الجامعة والهيئات المعنية بالمناخ  في التوعية بقضايا ومشكلات التغير المناخي.
 
 
Abstruct
The study aimed to monitor the reality of the role of Mansoura University in developing its students’ awareness of the risks of climate change, and to identify the most prominent proposals to activate the role of Mansoura University in developing its students’ awareness of the risks of climate change. The study used the descriptive approach, and the questionnaire was applied to a sample of (855) final year students at the University. Mansoura, and the study concluded with formulating a set of proposals to activate the role of Mansoura University in developing its students’ awareness of the dangers of climate change, including: organizing the university for seminars related to the environment and climate change, motivating the university for students who participate in climate change initiatives, and informing students of events and issues in the field of climate change. climate change, presenting environmental issues within lectures, the availability of educational programs related to the environment and its issues, the presence of specialized publications and media units in the college to spread environmental awareness about climate change, the university’s organization of activities aimed at preserving the environment, the college’s participation in organizing seminars on climate change issues, participation Between the university and climate bodies concerned with raising awareness of climate change issues and problems.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية