أثر الثقافة العلمية لدى أسر طلاب المرحلة الإعدادية على مخرجات التعلم في العلوم ”دراسة حالة “

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية، جامعة المنصورة

2 قسم المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربي:

   استهدف البحث الحالى تحديد مدى تأثير الثقافة العلمية لدى أسر طلاب المرحلة الإعدادية على مخرجات تعلم أبنائهم فى العلوم، ولتحقيق ذلك تم استخدام منهج المسح الوصفى، كما تم إعداد الأدوات المتمثلة فى الاختبار التحصيلى، ومقياس عادات العقل، واستطلاع رأى الطلاب، ومقياس الثقافة العلمية، كما تمثلت عينة البحث فى (40) طالباً من طلاب الصف الأول الإعدادى، وأسر هؤلاء الطلاب بقرية جراح التابعة لمركز أجا بمحافظة الدقهلية، وأسفر البحث عن النتائج الآتية:

1- الثقافة العلمية لدى أسر طلاب المرحلة الإعدادية لا تؤثر على التحصيل الدراسي للأبناء في دراستهم للعلوم.
2- الثقافة العلمية لدى أسر طلاب المرحلة الإعدادية لا تؤثر على عادات العقل للأبناء في دراستهم للعلوم.
3- توجد علاقة ارتباطية بين التحصيل الدراسى لطلاب المرحلة الإعدادية وعادات العقل لديهم فى العلوم.
4- عمالة طلاب المرحلة الإعدادية بمصانع الزجاج بقرية جراح تؤثر سلباً على تحصيلهم الدراسي في العلوم.
5- عمالة طلاب المرحلة الإعدادية بمصانع الزجاج بقرية جراح تؤثر سلباً على عادات العقل لديهم في العلوم.

 وبناءاً على تلك النتائج التى أسفر عنها البحث الحالى تم التوصل إلى عدد من التوصيات والمقترحات المرتبطة بها.
الكلمات المفتاحية:
الثقافة العلمية، الأسرة، التحصيل الدراسى، عادات العقل، طلاب المرحلة الإعدادية.
Abstract
The current research was aimed at determining the extent to which the scientific culture of middle school student’s families influenced the learning outcomes of their children in science. To this end, the descriptive survey curriculum was used. Research tools were also used as an attainment test, a measure of habits of mind, a survey of students and a measure of scientific culture. The sample of the research represented in (40) students from the first grade preparatory students, and their families in the village of Jarrah of the Aga centre in Dakahlia governrate and the research resulted in the following results:

1- The scientific culture of the families of preparatory students does not affect the educational achievement of children in their students of science.
2- The scientific culture of the families of preparatory students does not affect the habits of mind of children in their students of science.
3- There is a correlation between middle school students educational achievement and their mental habits in science.
4- Middle school students employment in Jarrah village glass factories adversely affects their educational achievement in science.
5- Middle school students employment in Jarrah village glass factories adversely affects their mental habits in science.

Based on those findings of their current research, a number of recommendations and related proposals were reached.
Key words:
Scientific culture, family, educational achievement, habits of mind, middle school students.

الكلمات الرئيسية