مهارات القيادة الإبداعية وعلاقتها بجودة الإدارة الصفية لدى مدرسي المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية- جامعة المنصورة

2 أصول تربية كلية التربية جامعة المنصورة

3 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربي:
     تعرف الإدارة الصفية إجرائيا في الدراسة الحالية: بجميع النشاطات والسلوكيات التي يقوم بها معلم المرحلة الإعدادية في المدارس التابعة لمحافظة بابل لتنظيم الصف، وإدارته، وضبطه من أجل تحقيق أهداف العملية التعليمية المنشودة التي تتضمن المهارات الاعتيادية، والمهارات المتعلقة بعملية الضبط الصفي، والمهارات المتعلقة بإثارة دافعية التعلم، والمهارات. كما تعرف المهارات الإبداعية ( Creative thinking ) إجرائيا بأنها: "قدرة الفرد على إطلاق عددٍ مميزٍ وفريدٍ من الأفكار، والحلول الإبداعية الأصيلة للمشكلات التي تواجهه، واتسامه بالمرونة في المواقف المختلفة". وتتبلور مشكلة البحث حول التساؤل الرئيس التالي: "كيف يمكن تفعيل دور الإدارة الصفية في تنمية المهارات الإبداعية لدى مدرسي المرحلة الإعدادية في محافظة بابل بدولة العراق؟ ويهدف البحث الحالي إلى الكشف عن درجة استخدام مدرسي المرحلة الإعدادية في محافظة بابل المهارات الإبداعية، ودرجة فاعلية الإدارة الصفية لديهم، والكشف عن العلاقة بينهما من وجهة نظر مدرسي المرحلة الإعدادية في محافظة بابل في ضوء متغيرات: الجنس، والمؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة في الإدارة. كما تنطلق أهمية البحث الحالي من كونه يتناول مجالاً مهما من مجالات التعليم، ألا وهو "مجال الإدارة الصفية "، باعتباره محورا أساسيا لتنمية المهارات الإبداعية، من خلال البرامج التي يمكن أن تقدمها مؤسسات التعليم في هذا الشأن. ونظرا لطبيعة مشكلة البحث والأهداف التي يسعى إلى تحقيقها، فسوف يعتمد البحث في منهجيته على المنهج الوصفي ،  مما يساعد في بناء التـصور المقترح. وتتمثل حدود البحث في تحليل واقع ممارسة المهارات الإبداعية وعلاقتها بالإدارة الصفية لدى مدرسي المرحلة الإعدادية بمحافظة بابل بالجمهورية العراقية، واعتمدت الدراسة الحالية على الاستبانة باعتبارها إحدى أدوات المنهج الوصفي. ومن نتائج البحث مفاده: أن الصف الذي يسوده عدد من الخيارات، والبدائل من المعارف والأنشطة والمواد والأدوات يكون أكثر انسجاما وتحصيلا، ويزداد في نشاط المتعلم، ويمارس دور المنظم والمعد للأنشطة، ويشارك الطلبة في إدارته وتحترم في شخصية المتعلم، وأن اللجوء إلى الأسلوب الديموقراطي كأحد أهم الأساليب القيادية في إدارة الصف. يتمثل في معاملة المعلم للطلاب كأخوة، والأخذ بعين الاعتبار لرغبات الطلاب معيارا أساسيا عند اختيار أو تطوير نشاط، ويراعي الموضوعية في معالجة مشكلات الطلاب. ويركز على إنسانيتهم، والاستجابة لحاجتهم الفردية، والاتزان في مواجهة الصعاب، والتسامح والتواضع وانفتاح الأسارير خلال معاملاته وأعماله، وفي ضوء النتائج، يوصي الباحث بأن تقيم وزارة التربية والتعليم دورات تدريبية ولقاءات تربوية هادفة تعرف المعلمين الجدد بأساليب الإدارة الصفية، كما يوصي الباحث بإجراء دراسات لأساليب الإدارة الصفية في المراحل التعليمية الأخرى.
Abstract
Creative leadership skills and their relationship to the quality of classroom management among middle school teachers in the State of Iraq
Classroom management is defined procedurally in the current study: all the activities and behaviors carried out by the preparatory stage teacher in the schools affiliated with Babil Governorate to organize the classroom, manage it, and control it in order to achieve the goals of the desired educational process, which includes the usual skills, the skills related to the classroom control process, and the skills related to stimulating motivation. Learning, skills. Creative thinking skills are also defined procedurally as: "the individual's ability to launch a unique number of ideas, original creative solutions to the problems facing him, and his flexibility in different situations The research problem crystallizes around the following main question: "How can the role of classroom management be activated in developing the creative skills of preparatory school teachers in Babil Governorate in the State of Iraq?" They have, and to reveal the relationship between them from the point of view of teachers of the preparatory stage in the province of Babylon in the light of the variables: gender, educational qualification, and the number of years of experience in management. The importance of the current research also stems from the fact that it deals with an important field of education, which is the "field of classroom management", as it is considered an essential axis for the development of creative skills, through programs that can be offered by educational institutions in this regard. In view of the nature of the research problem and the objectives it seeks to achieve, the research will depend in its methodology on the descriptive approach, which helps in building the proposed perception. The limits of the research are represented in analyzing the reality of the practice of creative skills and its relationship to classroom management among teachers of the preparatory stage in Babil Governorate in the Republic of Iraq. The current study relied on the questionnaire as one of the tools of the descriptive approach. One of the results of the research is that the class that is dominated by a number of options and alternatives in terms of knowledge, activities, materials and tools is more harmonious and attainable, and increases in the learner's activity, and exercises the role of organizer and preparer for activities, and students participate in managing it and respect the personality of the learner, and that resorting to the democratic method as one of The most important leadership styles in classroom management. It is represented in the teacher's treatment of students as brothers, taking into account the students' wishes as a basic criterion when selecting or developing an activity, and taking into account objectivity in dealing with students' problems. He focuses on their humanity, responding to their individual needs, balance in the face of difficulties, tolerance, humility, and openness of secrets during his dealings and actions. In light of the results, the researcher recommends that the Ministry of Education hold training courses and educational meetings aimed at introducing new teachers to classroom management methods, and the researcher recommends conducting studies of classroom management methods in other educational stages.                                                                                                       

الكلمات الرئيسية