الرضا عن الخدمات الإرشادية وعلاقته بالاندماج الأكاديمى والتوجه الإيجابى نحو المستقبل لدى طلاب كلية التربية بالرستاق بجامعة التقنية والعلوم التطبيقية في سلطنة عمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية - كلية التربية - جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :
استهدفت الدراسة الحالية الكشف عن العلاقة بين الرضا عن الخدمات الإرشادية، وكل من: الاندماج الأكاديمى، والتوجه الإيجابى نحو المستقبل لدى طلبة الجامعة. وتحديد الفروق بين هؤلاء الطلبة فى كل من: الرضا عن الخدمات الإرشادية، والاندماج الأكاديمى، والتوجه الإيجابى نحو المستقبل وفقا للنوع، والتخصص الأكاديمى، والتفاعل بينهما، وإمكانية التنبؤ بالرضا عن الخدمات الإرشادية من خلال: الاندماج الأكاديمى، والتوجه الإيجابى نحو المستقبل. وقد تكونت عينة الدراسة من (189) طالبا وطالبة من طلبة كلية التربية بالرستاق بجامعة التقنية والعلوم التطبيقية فى سلطنة عمان، منهم (79) طالبا، (110) طالبة، وقد تم جمع البيانات إلكترونيا من خلالGoogle Form للأدوات الآتية: مقياس الرضا عن الخدمات الإرشادية، ومقياس الاندماج الأكاديمى، ومقياس التوجه الإيجابى نحو المستقبل (وجميعها إعداد الباحث). وقد أسفرت الدراسة عن النتائج الآتية: وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة بين درجات الطلبة على مقياس الرضا عن الخدمات الإرشادية، ودرجاتهم على مقياس الاندماج الأكاديمى، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة بين درجات الطلبة على مقياس الرضا عن الخدمات الإرشادية، ودرجاتهم على مقياس التوجه الإيجابى نحو المستقبل. عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الطلبة على مقياس الرضا عن الخدمات الإرشادية، ومقياس الاندماج الأكاديمى، ومقياس التوجه الإيجابى نحو المستقبل وفقا للنوع، والتخصص الأكاديمى. كما أشارت النتائج إلى إمكانية التنبؤ بالرضا عن الخدمات الإرشادية من خلال: الاندماج الأكاديمى، والتوجه الإيجابى نحو المستقبل لدى طلبة الجامعة.
Abstract:
The current study aimed to reveal the relationship between satisfaction with counseling services, and each of academic integration, and a positive Orientation towards the future among university students. And identifying the differences between students in satisfaction with counseling services, academic integration, positive orientation towards the future according to gender, academic specialization, and the interaction between them. And the possibility of predicting satisfaction with extension services through academic integration, and a positive orientation towards the future. The study sample consisted of 189 male and female students from the College of Education in Rustaq, University of Technology and Applied Sciences in the Sultanate of Oman. Of them 79 male students, 110 female students, and the data was collected electronically through Google Form for the following tools: Satisfaction with counseling services Scale, Academic Integration Scale, and Positive Orientation towards the Future Scale (all prepared by the researcher). The study resulted in the following results: There is a positive and significant correlation between students’ scores on the scale of satisfaction with counseling services, and their scores on the academic integration scale, and there is a positive and significant correlation between students’ scores on the scale of satisfaction with counseling services, and their scores on the scale of positive orientation towards the future. There are no statistically significant differences between the mean scores of students on the scale of satisfaction with counseling services, the scale of academic integration, and the scale of positive orientation towards the future according to gender, and academic specialization. The results also indicated the possibility of predicting satisfaction with counseling services through academic integration, and a positive orientation towards the future among university students.

الكلمات الرئيسية