متطلبات تفعيل دور البحث التربوي في مواجهة بعض أزمات التعليم قبل الجامعي في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية - جامعة دمياط

المستخلص

الملخص العربى :
تواجه العملية التعليمية في مصر أزمات متنوعة من ملامحها زيادة الفترات الدراسية، وتسرب التلاميذ، وتخلف المناهج عن العصر، والدروس الخصوصية، والغش الالكتروني.
وتُعد الدراسة الحالية من المحاولات الرامية للتعامل مع الأزمات بأسلوب علمي، وخاصة أن البديل غير العلمي قد تكون نتائجه خطيرة. فهي تمثل حجر أساس في مجال إدارة الأزمات والتي يؤدى الإعداد لها ومواجهتها والتغلب عليها إلى رفع الكفاءة الإدارية والتعليمية. بالإضافة إلى استفادة التربويون وواضعو السياسات التعليمية ومتخذو القرارات في التفكير وبشكل عميق وخلاق في تطوير التعليم، ومن هنا تكمن مشكلة الورقة البحثية الحالية في التساؤل الرئيس التالي:
كيف يمكن تفعيل دور البحث التربوي في مواجهة بعض أزمات التعليم في مصر؟
واستخدم البحث المنهج الوصفي، وتتمثل محاور هذه الورقة البحثية في الآتي:
المحور الأول: الأزمات التعليمية (المفهوم - الواقع).
المحور الثاني: البحث التربوي (الرؤية- المعوقات).
المحور الثالث: متطلبات تفعيل دور البحث التربوي في مواجهة بعض أزمات التعليم في مصر.
وتوصل البحث إلى:
- ضرورة العمل على تفعيل علاقات الشراكة والتعاون بين كليات التربية ووزارة التربية والتعليم.
- عمل لقاءات وورش عمل يتعاون فيها الحاصلون على الدرجات العليا وأعضاء هيئة التدريس بكليات التربية في حل مشاكل الميدان التربوي.
- ضرورة حصر نقاط القوة والضعف في مختلف جوانب المنظومة التعليمية.
Abstract
The requirements of activating the role of educational research in facing some educational crisis in Egypt
The educational process in Egypt faces various crisis as, increased periods of study, school dropout, approaches which are behind the current time, special course and electronic cheating, The current study considered one of the treats to face the crises with a scientific way, especially since the unscientific alternative has serious consequences, because it is the main block in the field of crisis management which we must prepare for it and facing it to promote the educational and manage mental efficiency, in addition to, in-depth thinking which is useful for educational policy makers in a deep and a creative way in the development of education.
Hencem the current study problem in the following main question:
How we can activate the role of educational research in facing some educational crisis in Egypt?
The study used the descriptive method, The axis of the study are in the following:
The first axis: The educational crisis (concept- reality)
The second axis: The educational research (vision- Constraints)
The third axis: requirements of activating the role of educational research in facing some educational crisis in Egypt.
The study concluded with:

necessity of activating the relations of partnership and co-operation among faculties and the ministry of education.
Conducting meetings and workshops, to make co-operation between highest degree and faculty members in the faculties of education to solve the educational field problems.
Necessity of limitation of strengths and weaknesses of the various aspects of the education system.

الكلمات الرئيسية