بعض معوقات رقمنة التعليم قبل الجامعى للحد من الفساد الإداري وکيفية مواجهتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

2 قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة

3 أصول تربية كلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :
هدف البحث رصد بعض معوقات رقمنة التعليم قبل الجامعى للحد من الفساد الإداري وکيفية مواجهتها، واستخدم البحث المنهج الوصفى، وتم تطبيق الاستبانة على عينة مکونة من (1359) فرداً من مديري الإدارات والمديرين والمعلمين القائمين على رأس العمل بمدارس التعليم قبل الجامعي بمحافظة الدقهلية ، وانتهى البحث إلى عدة مقترحات لمواجهة المعوقات التي تحول دون رقمنة التعليم قبل الجامعى للحد من الفساد الإداري ، وتتمثل في: إيجاد آليات إلکترونية لرصد تواطؤ بعض المسئولين في المؤسسات التعليمية مع الفاسدين والمنحرفين، أن تستخدم المدرسة أنظمة المراقبة الإلکترونية أثناء الامتحانات، أن تحرص إدارة المدرسة على نشر المعلومات المتعلقة بخطط الإنشاءات الجديدة على موقع المدرسة، أن تضع المدرسة برامج رقمية لتنفيذ أي تعليمات صادرة عن الإدارات العليا، بما يمنع التحايل في تنفيذ تلک التعليمات، أن تعتمد المدرسة نظام التوقيع الإلکتروني فى حضور وانصراف العاملين، إيجاد أنظمة إلکترونية لتتبع تدفق الموارد الواردة والصادرة بين مختلف المستويات التنظيمية من الحکومة المرکزية إلى الإدارات والمدارس، توفير أجهزة حاسب بمواصفات تمکن من تطبيق الإدارة الإلکترونية، توفير بنية تحتية متطورة للاتصالات السلکية واللاسلکية، توفير شبکة اتصال تربط بين الطالب والإدارة، تمکن من رصد حالات الغش فى الامتحانات، إيجاد شبکة إلکترونية داخلية تربط الإدارة بالعاملين لمتابعة أدائهم، توفير شبکة اتصال للتنسيق بين الجهات الرقابية والقانونية والمحاسبية والأمنية في التعليم.
Abstract
The aim of the research is to monitor some of the obstacles to digitizing pre-university education to reduce administrative corruption and how to confront them. The research used the descriptive approach, and the questionnaire was applied to a sample of (1359) individuals from the directors of departments, principals and teachers who are on-the-job in pre-university education schools in Dakahlia Governorate, and the research ended To several proposals to confront the obstacles that prevent the digitization of pre-university education to reduce administrative corruption, which are: Creating electronic mechanisms to monitor the complicity of some officials in educational institutions with corrupt and perverted persons, that the school uses electronic monitoring systems during exams, that the school administration is keen to disseminate information Related to new construction plans on the school’s website, that the school develop digital programs to implement any instructions issued by higher administrations, in order to prevent fraud in the implementation of those instructions, that the school adopt an electronic signature system in the presence and departure of employees, creating electronic systems to track the flow of incoming and outgoing resources between different Organizational levels from the central government to departments and schools, providing computers with specifications that enable the application of Electronic administration, providing an advanced infrastructure for wired and wireless communications, providing a communication network between the student and the administration, enabling the monitoring of cases of cheating in exams, creating an internal electronic network linking the administration with employees to follow up on their performance, providing a communication network for coordination between the regulatory, legal, accounting and security authorities in education.

الكلمات الرئيسية