المسئولية الاجتماعية لمعلمي المرحلة الابتدائية في دولة الکويت في ضوء متطلبات التنمية المستدامة .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية كلية التربية بقنا جامعة جنوب الوادي

2 أصول التربية كلية التربية بقنا - جامعة جنوب

3 قسم أصول التربية كلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادي

المستخلص

الملخص العربى :
هدفت الدراسة إلي التعرف علي واقع المسئولية الاجتماعية لمعلمي المرحلة الابتدائية في دولة الكويت في ضوء متطلبات التنمية المستدامة ، وذلك من خلال التعرف على مفهوم المسئولية الاجتماعية ، وأهم أساليبها وأهميتها لمعلمي المرحلة الابتدائية بدولة الكويت بالإضافة إلى التعرف على أهم متطلبات التنمية المستدامة ، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي وذلك لمناسبته لطبيعة وأهداف الدراسة وتم تطبيق أداة الدراسة علي عينة  بلغت (320) معلماً ومعلمة ، وقد توصلت الدراسة إلى أن واقع المسئولية الاجتماعية لمعلمي المرحلة الابتدائية حظي بدرجة تقدير متوسطة في جميع محاور الاستبانة ، وحصل المحور الأول : واقع المسئولية الذاتية ( الشخصية ) لمعلمي المرحلة الابتدائية في ضوء متطلبات التنمية المستدامة علي الترتيب الأول حيث جاءت بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي (2.13) وانحراف معياري ( 0.83 )  ، وحصل المحور الرابع : واقع المسئولية البيئية لمعلمي المرحلة الابتدائية في ضوء متطلبات التنمية المستدامة علي الترتيب الثاني بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي ( 2.11 ) وانحراف معياري ( 0.82 ) ، وحصل المحور الخامس : واقع  المسئولية الاقتصادية لمعلمي المرحلة الابتدائية في ضوء متطلبات التنمية المستدامة علي الترتيب الثالث بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي ( 2.09 ) وانحراف معياري ( 0.82 ) ، وحصل المحور الثالث : واقع المسئولية اتجاه الآخرين في المرحلة الابتدائية في ضوء متطلبات التنمية المستدامة علي الترتيب الرابع بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي (2.08 ) وانحراف معياري ( 0.83 ) ، وحصل المحور الثاني : واقع المسئولية الدينية والأخلاقية لمعلمي المرحلة الابتدائية في ضوء متطلبات التنمية المستدامة علي الترتيب الخامس بدرجة متوسطة بمتوسط حسابي ( 2.07 ) وانحراف معياري ( 0.85 ) .
Abstract
The study aimed to identify the reality of social responsibility for primary school teachers in the State of Kuwait in light of the requirements of sustainable development, by identifying the concept of social responsibility, its most important methods and its importance for primary school teachers in the State of Kuwait, in addition to identifying the most important requirements for sustainable development, and the researcher used the descriptive approach This is due to its relevance to the nature and objectives of the study. The study tool was applied to a sample of (320) male and female teachers. The study concluded that the reality of social responsibility of primary school teachers received a medium degree of appreciation in all aspects of the questionnaire, and the first axis obtained: the reality of self-responsibility (personal) for teachers of the first stage Elementary in light of the requirements of sustainable development on the first rank, where it came to a medium degree with an arithmetic mean (2.13) and a standard deviation (0.83), and the fourth axis: the reality of the environmental responsibility of primary school teachers in light of the requirements of sustainable development came to the second rank with a medium degree with an arithmetic mean (2.11) and a deviation normative (0.82), and the fifth axis: the reality of the economic responsibility of the teachers of the stage Elementary in light of the requirements of sustainable development on the third rank, with a medium degree, with an arithmetic mean (2.09) and a standard deviation (0.82). (0.83), and the second axis: the reality of the religious and moral responsibility of primary school teachers in the light of the requirements of sustainable development ranked fifth with a medium degree with an arithmetic mean (2.07) and a standard deviation (0.85).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية