واقع تطبيق القيادة الريادية لدي مديري التعليم العام من وجهة نظر المعلمين وعلاقتها بالتهکم التنظيمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة المنصورة

المستخلص

الملخص العربى :
هدف هذا البحث إلي تحديد واقع أبعاد القيادة الريادية لدي مديري مدارس التعليم العام بمحافظة الدقهلية ، وتوضيح الأسباب التي تسهم في رفع التهکم التنظيمي لدي معلمي التعليم العام من وجهة نظرهم ، ومعوقات تطبيق أبعاد القيادة الريادية ، وتحديد العلاقة بين أبعاد القيادة الريادية لدي مديري مدارس التعليم العام بمحافظة الدقهلية والتهکم التنظيمي لدي المعلمين ودلالة الفروق في التهکم التنظيمي لدي المعلمين وفقا للجنس وسنوات الخبرة والتخصص وتقديم تصور مقترح لتفعيل القيادة الريادية لدي مديري مدارس التعليم العام بما يسهم في مواجهة التهکم التنظيمي لدي المعلمين ، استخدم المنهج الوصفي ، طبقت استبانتين : استبانه للقيادة الريادية واستبانه للتهکم التنظيمي ، تکونت عينة البحث من (379 ) من معلمي التعليم العام بمحافظة الدقهلية ، توصل البحث إلي تحقق واقع أبعاد القيادة الريادية بدرجة متوسطة ، من أسباب التهکم التنظيمي قلة الاهتمام بالجانب الانساني بين المعلمين ، وکثرة الأعباء والضغوط ،من معوقات القيادة الريادية جمود بعض اللوائح والتشريعات المدرسية ، مقاومة الأفکار الجديدة ، وجدت علاقة دالة سالبة بين واقع ممارسة المديرين لأبعاد القيادة الريادية ودرجة التهکم التنظيمي لدي المعلمين ، جاءت قيمة اختبار تحليل التباين للفروق بين المعلمين وفقا للمرحلة التعليمية في التهکم التنظيمي غير دالة ، ودالة وفقا للجنس ووفقا لسنوات الخبرة جاءت غير دالة ، تم تقديم تصور مقترح لتفعيل القيادة الريادية بما يسهم في مواجهة التهکم التنظيمي 
Abstract :
The aim of this research is to determine the reality of the dimensions of entrepreneurial leadership among principals of general education schools in Dakahlia Governorate ,clarify the reasons that contribute to raising the organizational cynicism of general education teachers from their point of view , the obstacles to apply the dimensions of entrepreneurial leadership, and determining the relationship between the dimensions of entrepreneurial leadership among principals of public education schools in Dakahlia Governorate and organizational cynicism among teachers, the significance of the differences in organizational cynicism among teachers according to gender, years of experience and specialization , presenting a proposed vision to activate the entrepreneurial leadership of the principals of general education schools, in a way that contributes to confronting the organizational cynicism of teachers. The descriptive approach was used, two questionnaires were applied: a questionnaire for entrepreneurial leadership and a questionnaire for organizational cynicism. The research sample consisted of (379) general education teachers in Dakahlia Governorate. The research showed that the reality of the dimensions of entrepreneurial leadership achieved to a moderate degree. Among the reasons for organizational cynicism are the lack of interest in the human aspect among teachers, the large number of burdens and pressures, among the obstacles to entrepreneurial leadership, the stagnation of some school regulations and legislation, resistance to new ideas. There is a negative significant relationship between the reality of principals' practice of the dimensions of entrepreneurial leadership and the degree of organizational cynicism among teachers. The value of the analysis of variance test for differences between teachers according to the educational stage in organizational cynicism is not significant, and it is significant according to gender and according to the years of experience, it was not indicative. A proposed vision was presented to activate the entrepreneurial leadership in a way that contributes to confronting organizational cynicism.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية